Eerste elftal

Lammers 'enorm wapen' voor FC Twente, maar kunnen de mankementen er nog uit?

Lammers 'enorm wapen' voor FC Twente, maar kunnen de mankementen er nog uit?

Sam Lammers krijgt dit seizoen veel kritiek van de supporters van FC Twente. De 27-jarige spits wordt een gebrek aan inzet verweten. Natuurlijk kan dat ergernis opwekken, maar het zit ook in de aard van het beestje: Lammers is altijd al een spits geweest die geweldig kan voetballen, maar niet voorop gaat in de strijd.

Dat weet ook Art Langeler, die coördinator jeugdopleiding was bij PSV toen Lammers daar in de jeugd speelde. "Sam was een mooie, sierlijke middenvelder", vertelt Langeler bij De Oosttribune van Oost. "Op zijn achttiende zeiden we: 'Sam, het moet nu echt beter, anders kon het weleens klaar zijn bij PSV.' Hij kwam toevallig in de spits, dat ging een jaar goed. Dan zie je hoe carrières kunnen gaan. Ik vind Sam wel een hele mooie en fijne speler, maar het is wel een speler die tien of vijftien keer achter elkaar moet spelen om echt in het ritme te komen."

Tijmen van Wissing was in eerste instantie lyrisch over de aankoop van Lammers. "Ik was misschien wel naïef. Ik dacht: nou, zo'n spits bij Twente, dit gaat lukken. Ik vind het technisch gezien misschien wel de meest complete spits die de Eredivisie rijk is, maar mentaal denk ik toch niet. Wat jij zegt, Art, op zijn achttiende had hij het misschien al een beetje en hij is in het buitenland niet geslaagd. Maar als je zijn kwaliteiten ziet... Hij heeft wel de reflectie dat hij goed is en hij weet ook wel waar het aan schort, maar dat mentale, wat is dat dan? Kun je dat niet aanleren?", vraagt Van Wissing.

sam lammers juicht manchester united fc twente 2024 2025
Het hoogtepunt van Lammers bij FC Twente kwam tot dusver op Old Trafford, waar hij de legendarische 1-1 maakte.

"Het is een intelligente jongen", antwoordt Langeler. "Hij zal nooit de twintig meter sprint in wereldrecordtijd lopen. Hij heeft in zijn hele voetballeven al gehad dat zijn 'uitstraling' - die soms briljant is als hij de bal heeft, maar soms flegmatiek is als hij hem niet heeft - hem tegenzit. Ik weet niet of je zo'n stijl kan veranderen."

"Als je met hem spreekt, is hij goed in staat om te reflecteren. Ik heb hem bij Jong Oranje weleens gepasseerd omdat ik vond dat hij te weinig deed. In een team dat dominant is ten opzichte van de tegenstander, wat Twente vaak is, heb je aan hem een enorm wapen. Hij maakt zomaar een goal", besluit de oud-trainer van PEC Zwolle, Jong Oranje en Curacao.

Plaats reactie

666

54 reacties

agekoster1956 +3189

Voor mij is hij al te lang hier , wat een slappe vaatdoek ! In alle opzichten . Voetbal vermogen is ook zeer laag .

23-03-2025 17:14

StevenBos +4248

Lekker man, eigen spelers neersabelen. Top.

24-03-2025 15:11

Lubje +28293

Aan sierlijke spelers die niet voorop gaan in de strijd, hebben we in deze fase van de competitie niets. Nu worden de prijzen verdeeld en moet je er dus gewoon staan en wat extra’s kunnen geven.

23-03-2025 15:52

TrotsopTwente +16704

Ja, precies!

24-03-2025 08:23

Vrede +1280

Nee, dat moet een FCT niet doen, hij is een ongetwijfeld goed betaalde professionele speler en een inzet van 200% is een vereiste.

23-03-2025 11:56

Maz +3960

Moet eerlijk zeggen dat hij weinig bruikbare ballen krijgt. Onze buitenspelers gaan eerst voor eigen succes en als allerlaatste redmiddel krijgt Lammers een of andere flutbal, waar hij net zijn teen nog tegenaan kan krijgen.
Aan de andere kant straalt hij weinig intensiteit uit, jaagt niet af en is traag. Dit is een spits die in de 16 wellicht effectief is, maar dat is niet onze speelstijl.

23-03-2025 11:45

Anja.A +1945

Ik maak altijd de grap dat Sam op judo moet. Karakters zijn moeilijk te veranderen en zelfs als iemand wil dan duurt dat jaren. Dus de vraag is meer hoe speel je in op zijn kracht? Er zit genoeg voetbal in hem. Ricky is ook flegmatiek, maar die weet wel wanneer hij een vuurtje moet opstoken. Dat is denk ik wel te leren. Dus in het herkennen van situaties en naar je hand zetten. Dat hoeft niet altijd met kracht. Dat kunnen we beter aan anderen overlaten..

23-03-2025 10:39

FcTwenteOnline +1138

Misschien functioneert Lammers beter ACHTER een spits, in plaats van dé spits te zijn bij FCT. Heb het idee dat hij mentaal niet tegen de druk kan. Tel daarbij zijn traagheid op en ik snap precies waar het fout gaat.

22-03-2025 23:30

Maz +3960

Volgens mij heb je gelijk. Bij utrecht kwam hij altijd in de bal bij een voorzet. Meestal werden die ballen op hem teruggelegd of hij werd weggestoken.

23-03-2025 11:40

Ronald70 +2653

Nou, ik denk dat het goed is om hem in de basis te zetten tot aan de zomer. Kijken of het rendeert.
En Sam, laat je niet weg zetten. Je hebt een groot lichaam dus schouders er tegenaan en benen goed op de grond. Graag de ballen afjagen voorin en daarna weer temporiseren.
Ik heb er op zich wel vertrouwen in.

22-03-2025 23:15

Rockfisch +12821

Lammers moet lekker op hockey gaan.

22-03-2025 22:23

Ronald.S65 +3559

Goed idee.Is toch al een bekende naam in het hockey in ons land.

23-03-2025 14:10

daslekker +9510

"Hij maakt zomaar een goal"........
Is dat niet waarvoor hij betaald wordt? Bij FC Twente ontvangt hij bijna 2 miljoen euro salaris!
Voor dat geld verwacht je dat hij niet "per ongeluk" zomaar een goal maakt maar dat hij dat structueel doet.

Helaas krijgt hij het niet zo vaak voor elkaar om de bal tussen de palen te krijgen. Zijn spaarzame kansen benut hij zelden. Vaker sukkelt de bal naast of vliegt hoog iver.
Van een spits verwacht je meer. ongeacht zijn salaris.
Het is niet zo dat hoe meer een speler verdient, hoe meer hij presteert.
Meestal is het andersom.

Maar de hoogte van het salaris geeft wel aan hoe waardevol hij elders is geweest en wat er verwacht mag worden.
Bij Lammers is er echter sprake van een cognitieve dissonantie. Een mooi woord voor niet voldoen aan de verwachtingen.

De vraag is dus moet je hem blijven opstellen in de basis, als hij tenminste fit is? (Dat is ook nig een dingetje.)
In de hoop dat hij "zomaar een goal maakt"?
Of ga je hem proberen te verkopen omdat hij niet levert wat er van hem verwacht mag worden.
Zijn salaris, het hoogste van alle spelers bij FC Twente, vertegenwoordigd in de praktijk niet zijn waarde maar drukt wel zwaar op de begroting.
Valt er te praten over een salaris verlaging?
Waarschijnlijk niet!

Dus naar mijn idee moet hij de overige wedstrijden dit seizoen de kans krijgen zijn waarde te bevestigen. Doet hij dat niet, wordt hij naar de bank verwezen en komt bovenaan de lijst met de te verkopen spelers te staan.
En als het niet lukt om hem te verkopen deze zomer, moet overwogen worden om zijn contract te ontbinden.
Het verlies nemen en de vrijgekomen plek geven aan een talentvolle jongeling.
Twente zou sowieso deze zomer moeten investeren in een goed scorende spits. Die mag best wat kosten en het gebruikelijke niveau van aankooen ontstijgen.
Want niet vergeten mag worden is dat Steijn waarschijnlijk verkocht gaat worden.
Stel je voor dat we het zonder zijn doelpunten moeten doen.......
Dan wordt het degradatie spook weer wakker en ligt de kkd om de hoek.

Al met al komt er veel druk op Bruggink te staan en is er voor hem geen ruimte meer om fouten te maken!
Het gaat een hete zomer worden onder de Twentse zon!

22-03-2025 20:44

RaceFace +5043

Beste daslekker, je hebt een heerlijk vocabulair, ik geniet ervan, toch sommige afkorting, niet doen. Ik ben het 100% eens, Lammers moet zich nu echt gaan bewijzen, laat gewoon te weinig zien. Waarom een nieuw spits aanschaffen als je VoH hebt, ik zou hem doorschuiven.

22-03-2025 23:09

StevenBos +4248

Je gooit er een hoop woorden tegenaan, en je zegt bijzonder weinig. 2 miljoen salaris? Zal wel. Hoe weet je dat? Geloof er namelijk geen donder van.

Lammers scoort net zoveel gemiddeld als hij zijn hele carriere gedaan heeft. Snap de kritiek niet helemaal. Maar goed, het begint er aardig op te lijken dat men denkt dat Twente Barcelona of Liverpool is, in plaats van een subtopper in een redelijk zwakke competitie, en er moet overal tegenaan geschopt worden.

23-03-2025 06:03

Fct1972 +50

Hahaha 2 miljoen salaris, weet niet waar je deze onzin vandaan haalt, maar dat krijgt hij never niet.

24-03-2025 10:33

daslekker +9510

Weet je dat zeker?
Ik namelijk wel!

24-03-2025 14:31

Fct1972 +50

Ja dat weet ik zeer zeker, hij verdiende bij de Rangers 1,5 miljoen en jij denkt dat Twente meer betaald dan de Rangers, hij heeft redelijk wat moeten inleveren, hij verdiend zo rond de 8 ton en is daarmee 1 van de grootverdieners bij Twente samen met Lagerbielke en Vlap.

24-03-2025 14:48

daslekker +9510

Kijk het nog maar eens na.
Lammers verdient £ 991.341
In ponden dus.
Dat is €1,185.430,- per jaar!

24-03-2025 18:19

Fct1972 +50

Dus jij basseert dit op iets wat zo internet staat, nou dan kan ik je meteen uit de droom helpen, niemand bij Twente verdiend boven een miljoen, hij behoort zeker tot de grootverdieners, maar helaas niet het bedrag wat jij leest, mocht je afvragen hoe ik hier bij kom, ik ken mensen bij de Noabers en iemand in de rvc, de bedragen die jij opnoemt betaalde ze onder Munsterman

24-03-2025 20:13

daslekker +9510

Toen Vlap nog gehuurd werd ontving hij ook een salaris van 1 miljoen euro. Inmiddels is dat ongeveer gehalveerd.
Sinds hij in dienst is van Twente ontvangt hij €520.000

In seizoen 22/23 ontving Tzolis €1.160.000 per jaar

En in 23/24 was het Boadu die bij Twente het miljoen ontsteeg
€1.410.000

Dus deze bedragen zijn Twente helemaal niet vreemd.
Sam Lammers is op dit moment wel de enige waarvan het salaris het miljoen overstijgt.

Maar als jij zegt dat het niet klopt, dan zal ik dat maar van je aannemen.
Hierover te discussiëren heeft sowieso geen nut!

01:20

TwenteFanVanafDag1 +390

Lammers is het wapen voor de tegenstander. Het is zo'n type speler waardoor je met een man minder presteert. Het is het gebrek aan vechtlust. Totaal wat anders als die goede spelers die zijn baas Streuer altijd voor ons regelde.

22-03-2025 20:27

RaceFace +5043

Vechtlust is iets wat ik al een aantal maanden niet zie in het gehele elftal.

22-03-2025 23:10

Roel777 +758

Waarom zou Ron Jans hem zo makkelijk en ook nog naar een concurrent laten gaan?? Als je daar 10 tellen over nadenkt dan weet je het antwoord!...

22-03-2025 20:17

FootballNurse +2136

Dit klopt niet want Ron Jans heeft diverse keren op TV gezegd dat ze het helaas financieel niet rond kregen.

22-03-2025 20:29

Hup +2600

Ik denk dat als Utrecht het graag gewild had, dat wel gelukt was hoor. Kijk maar wat ze daarna nog uitgegeven hebben. Ik denk dat ze het de kosten gewoon niet waard vonden. Hij speelde ook vrij belabberd aan het einde van het seizoen en heeft toen tig kansen gemist om Utrecht Europa in te schieten

23-03-2025 15:03

Roel777 +758

Dat lijkt me niet vreemd als Utrecht Haller koopt.

23-03-2025 19:38

FootballNurse +2136

Volgens mij is Haller gehuurd. Waarom het niet rond kwam weet ik natuurlijk niet; transfersom of salarishuis.

23-03-2025 20:54

Tukkerpower +14098

Het beste wat Lammers kan doen is in de zomer een andere club zien te vinden, Twente verlies pakken en doorschakelen. Lammers is een slappe zak die er echt niet komt. Behalve een paar maand Utrecht nergens wat klaar gemaakt.

22-03-2025 20:01

RaceFace +5043

Oke, maar daarmee stel je wel de vraag, hoe moet FcT aanvallend beter worden?

22-03-2025 23:12

Tukkerpower +14098

We hebben Ricky hopelijk nog, VOH opde achtergrond en ik zou eens met Bosvelt bellen waar ze al die Deense toppers opduiken. Stuk voor stuk voltreffers daar.

23-03-2025 12:10

TrotsopTwente +16704

@Tukkerpower: Precies!

24-03-2025 08:28

TrotsopTwente +16704

@Tukkerpower: Ja, zo is het wel! Helaas!

24-03-2025 08:28

JosP +1755

Dat is dan niet het type speler wat past in de Twente cultuur
We moeten bijtertjes hebben die gaan tot het gaatje
Knokkers als het ff tegenzit
Als het voetballend ff niet wil dan op z’n minst 110 % inzet

22-03-2025 19:58

PdB +2609

Als Lammers 0,001% inzet van Manuel Sanchez Torres zou laten zien...

22-03-2025 20:23

Ronald70 +2653

Geweldig, Manuel Sanchez Torres, mijn idool destijds toen ik tiener was. Klasse speler!!

22-03-2025 23:20

TrotsopTwente +16704

Daar heb je gelijk in!

24-03-2025 08:29

PdB +2609

Als je bijna een half seizoen nodig hebt om in je ritme te komen, dan geeft dat wel te denken.
Hij is geen spits in mijn ogen, maar eerder een combinerende speler op 10, alleen die positie vergt wél meer inzet.
Ik vrees echter dat er voor een speler als hij niet een echt geschikte positie te bedenken is.

22-03-2025 19:32

Epi4ever +13202

Hij moet de knop omzetten, maar hij weet helaas niet waar de knop zit. Wel slim maar geen technische knobbel.

22-03-2025 18:57

Maz +3960

Bij utrecht geweldig, bij ons matig. Zal te maken hebben met de speelstijl. Bij utrecht werd hij steeds weggestoken door Booth en douvikas. Hier zijn de ideeën op bij rand zestien.

22-03-2025 18:36

ALpje +8291

Voor Utrecht ook overal waardeloos, kijk het maar na.

22-03-2025 18:38

Maz +3960

Maar toch, bij utrecht was hij echt goed. Wat was er daar anders. Booth of douvikas? Geen idee.

23-03-2025 11:31

Ronald70 +2653

We hebben Booth, dus mogelijk een goede tandem.

22-03-2025 23:21

FootballNurse +2136

Het ligt niet alleen aan de vleugelspelers, het ligt ook aan Steijn omdat hij zo hoog op het veld staat.

23-03-2025 21:33

Deventertukker +66

Een paar goede buitenspelers zouden hem ook goed doen.

22-03-2025 18:12

Rockfisch +12821

Ook dan blijft hij verstoppertje spelen. Het is een regelrechte miskoop en ook nog eens een softe waslap.

22-03-2025 18:29

ALpje +8291

Dit verhaal hebben we al héél vaak gehoord.
Lammers heeft, behalve een half seizoen bij Utrecht, nog nooit naar behoren gepresteerd.
Wel goed gebeurd. 💸💸💸💸💸

22-03-2025 18:36

Raika +14006

Maar Bruggink en Streuer hoe kun je dan ingodsnaam zo'n speler kopen, die 3 miljoen had je beter kunnen besteden aan Boadu desnoods door huur, nu is Lammers ook bijna niets meer waard.

22-03-2025 20:25

TrotsopTwente +16704

Zo is het!

24-03-2025 08:31

RaceFace +5043

Sorry maar Rots geeft echt veel ballen richting Lammers, wat hij er verder mee doet.......

22-03-2025 23:14

Jongbloed73 +3562

Enorm wapen ??

22-03-2025 18:02

Ko3n +1223

misschien heeft hij nog een verborgen superkracht die wordt geactiveerd als hij 15 wedstrijden op rij speelt 😂

22-03-2025 18:07

Pino +2180

Ja dat kan niet want na 3 wedstrijden is hij geblesseerd

22-03-2025 18:19
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties