Eerste elftal

Horen de Ultras achter de goal? "Babbelen met je buurman kan beter op een andere plek"

Horen de Ultras achter de goal? "Babbelen met je buurman kan beter op een andere plek"

De Ultras van FC Twente zijn al een tijdje op zoek naar een meer centrale plek in het stadion. In de wedstrijd tegen NAC Breda werd geëxperimenteerd door ze achter de goal te plaatsen, maar dit was geen succes. Er is veel te doen om de sfeer die zij wel of niet weten te creëren. Technisch directeur Dominique Scholten legt uit hoe het richting volgend seizoen verder moet met dit vraagstuk.

"We hebben al heel veel gedaan om dit op te lossen. Niet altijd tot het plezier van heel veel mensen, merkten we. We begonnen met safe standing (staanplaatsen, red.). Daar is de hele discussie ontstaan", aldus Scholten in de podcast De Ballen Verstand van Tubantia. Hij rekent de club aan niet duidelijk genoeg te zijn geweest: "Achteraf hadden we toen duidelijker moeten zijn over de plekken die er al waren. Mensen dachten dat alles opnieuw werd verdeeld en dat iedereen kon staan waar hij wilde staan. Met gesprekken hebben we geprobeerd iedereen weer dichter bij elkaar te brengen."

Als de Ultras naar beneden verschuiven, betekent dit ook dat er mensen van achter de goal naar een nieuwe plek moeten gaan zoeken. Dit kan dus niet zomaar. "De Ultras willen graag dichterbij de goal staan, denken dat ze daar nog meer sfeer kunnen maken. Maar daar staan al mensen. Sommigen daarvan willen wel weg, maar sommigen ook niet. We hebben geprobeerd dat met gesprekken dichterbij elkaar te krijgen, maar dat is niet heel goed gelukt."

Wel werd geëxperimenteerd met dit idee. Tegen NAC Breda mochten de Ultras plaatsnemen achter de goal, maar dit had niet het gewenste effect. Waar De Grolsch Veste soms als de hel van Enschede omschreven wordt, trok de media nu de vergelijking met zaal dertien van Kinepolis. "Bij NAC wilden we kijken hoe het zou gaan met iedereen op een andere plek. We hebben allemaal kunnen zien dat dat niet zo'n succes was. Er werd weinig geluid gemaakt en we stonden niet echt achter de ploeg. Iedereen was het erover eens dat dit niet is hoe we het willen, dus gingen we weer terug naar de situatie van nu."

Vooral in de Europese wedstrijden is de sfeer uitstekend: "Tegen Fenerbahçe was het ouderwets en top. Uiteindelijk willen we achter de goal mensen hebben die niet de hele wedstrijd zitten, die springen, dansen, plezier maken. Richting komend seizoen willen we mensen die willen zitten dus verplaatsen naar andere plekken in het stadion. Dat is niet makkelijk." Moeten er dan jongere mensen achter de goal komen staan? "Het gaat niet per se om verjongen, ik zie ook wel eens mensen van zestig springen en dansen. Maar als je liever lekker wilt zitten en een babbeltje maken met je buurman, kan dat beter op een andere plek."

Plaats reactie

666

20 reacties

Fctb +275

Ik denk dat Scholten ongetwijfeld kwaliteiten heeft. Toch bekruipt mij het gevoel dat het abrupte vertrek van Paul van der Kraan wellicht te maken dat deze meneer Scholten een iets te groot ego heeft. Van der Kraan stond er wel voor open om een dag of 2 als adviseur door te gaan. Hij had prima kunnen helpen door als klankbord te functioneren met wat lastige dossiers zoals het huidige gebeuren in Vak P. Ondanks dat ik kritisch op Bruggink ben spreekt het wel in zijn voordeel dat zich in ieder geval laat adviseren door een bewezen ervaren rot in het vak zoals Streuer.

16-10-2024 10:07

TrotsopTwente +9658

Er staat weer Technisch Directeur Scholten! Om moe van te worden!

16-10-2024 07:12

Spira +2248

Nouja als je hem hoort praten, snap ik dat die fout gemaakt wordt.

16-10-2024 07:34

Milo.B +27

Als de ultra's echt meer sfeer willen creëren in het stadion. Is het dan niet beter dat de ultra's verhuizen naar de 2e ring toe? Ipv de heletijd hun energie steken in het pesten van al die VAK-P leden die jaar in jaar uit altijd trouw zijn aan twente! Denk ik dat ze hun doel veel sneller kunnen waarmaken (boven vak-p, achter het doel). iedereen uiteindelijk blij.😉

15-10-2024 22:33

Nijland +21

Niet heel vak-p zingt en iedereen die bij de sfeer groep wil staan staat daar nu... je schuift weg van de liefhebbers en gaat tegenstanders iets opdringen.

De verplaatsing lost niets op en is naar mijn idee alleen voor het oog zodat ze beter op de foto komen staan. Kon me in salzburg ook zo ergeren aan een deel van de zwarte shirt groep die met de neus voor an wil staan.. Maar drukker zijn met anderen aansporen dan dat ze zelf zingen..

25 jaar complimenten krijgen over de sfeer en nu ligt het aan de plek van de trommel.

15-10-2024 16:34

Spira +2248

Of is de heer Scholten ook al van de dans politie?

Dat vergrijzing toe neemt op P is een feit en dat de grijze meerderheid minder zingt en schreeuwt als vroeger ook. Maar het is aan Twente om dit in overleg te regelen zonder aanziens des persoons.

In de hoek van 101 is altijd plaats zat (kun je wel 250 ultras kwijt).

15-10-2024 16:13

FcTwentesupporteruitAssen +8274

Als de supporters het onderling niet kunnen regelen moet de leiding van Fc Twente het initiatief nemen. Dit suddert maar door.

15-10-2024 14:49

ALpje +5272

Als ik alle verhalen op deze site lees en wat ik verder nog allemaal hoor over Vak P verhuizingen en o.a. de problematiek met de toegangspoorten en de prijzen van de horeca in het stadion, dan vraag ik mij af of de heer Scholten wel capabel genoeg is voor zijn functie.
Zoals al eerder geopperd, de heer Scholten praat veel maar komt niet met vlotte oplossingen.
Plat gezegd, meneer heeft altijd wel een kutsmoesje klaar om zijn tekortkomingen glad te praten.
Echt dat gelul van de huidige moderne managers.
En meneer heeft totaal geen gevoel bij wat FC Twente was en is.
Waarschijnlijk door zijn NEC verleden.
NEC is echter een totaal andere club als ons FC Twente.
Laat U dat duidelijk zijn meneer Scholten, anders ga maar eens wat meer praten met echte supporters die wel de in & outs van hun clubje kennen.

Werk aan uw tekortkomingen en help ons FC Twente niet naar de kloten met dat slappe gelul.

15-10-2024 13:34

TrotsopTwente +9658

Helemaal mee eens!

16-10-2024 07:09

jos_willemsen +2077

Wat een 100% onzin verhaal
Meneer Scholten ik sta in vak 104 en heb nog niet 1 keer een uitnodiging voor een gesprek gehad.
Wel ben ik (omdat ik via via gehoord had dat er een gesprek plaats zou vinden) bij het allereerste gesprek tussen de ultra's en enkele vak 104 supporters aanwezig geweest.
Resultaat van die bijeenkomst: Twente stond er bij en keek er naar, maar kon om goed fatsoen niet om de vak 104 supporters heen, waardoor er zgn afgesproken werd dat de verhuizing nu niet plaats zou vinden. Waarop door Twente gevraagd werd of de ultra's dat ook zouden accepteren en weg zouden blijven uit 104. Dat werd beantwoord met: wij gaan er gewoon staan, en dat deden ze dan ook gewoon, al ruim een uur voor de wedstrijd stonden de ultra's in vak 104.
Daarna hebben er meerdere gesprekken tussen de ultra's en FC Twente plaats gevonden, maar daar zijn ( in ieder geval maar weinig) de supporters van 104 niet in gekend. Ook niet van de test die tegen NAC liep, ik heb daar tientallen supporters die normaal in die rijen staan over aangesproken, niemand wist ergens van. Ondertussen staan er ultra's in 104 en staan de trappen en het bordes nog voller en staan er veel te veel mensen in de 1e 6 rijen ( is het stadion daar wel op berekend of hangt on het NEC drama boven het hoofd en vallen we allemaal in de gracht) en spelen de ultra's met vlaggetjes om de andere supporters te pesten. Oh wat ene verhoging van de sfeer heeft het allemaal opgeleverd.
Sfeer is iets dat spontaan ontstaat en niet geforceerd moet worden en het fabeltje dat de ultra's allemaal sfeermakers zijn kan nook in de vuilnisbak. Ik heb er opgelet wat hun inbreng in vak 104 was. na fanatiek begonnen te zijn haakte meer dan de helft van hen af en werd het stiller en stiller. Ik kon vanuit vak 104 de uitsupporters meer en beter horen dan de ultra's van Twente, pas na de goal van Twente werden de ultra's weer actief.
Kom niet met het verhaal dat de vak 104 supporters komen om met hun buurman te praten als verwijt de ultra's deden/doen niet anders, moeten die dan nu ook maar wieberen.
Laat meneer Scholten zich bezig houden met FC Twente en zijn hondstrouwe supporters en zich er niet voor lenen om de ultra's te pleacen.
Meneer Scholten gaat er net als de ultra's aan voorbij dat veel mensen bij Twente geen eenlingen zijn, maar deel maken van een groep of familie. Daar wordt niet naar gekeken, je moet de groep maar verlaten omdat je niet zingt. Of je gaat met de hele groep naar een andere plaats en betaald ( in mijn geval 6 gezinsleden) als groep van 6 zo een kleine 1000 euro meer en dat voor een mindere plaats.
Dan nog even dat ze ons al tegemoet zijn gekomen met de staanplaatsen, ook dat was vooral een wens van de ultra's en wat is het leuke hieraan, de Ultra's hadden als eerste een oplossing bedacht om de stoeltjes los te kunnen klappen, waarbij het ondingen zijn. als ze eenmaal opgeklapt zijn belemmeren ze je als je wilt staan. ( zit gewoon niet lekker en al helemaal niet ten opzichte van de vorige stoelen).

15-10-2024 13:12

arno +12448

Ik kan mij de frustratie bij de supporters die niet willen verhuizen best voorstellen en heb al meermaals verkondigd dat dit bestuur danst naar de pijpen van de ultra's de gewone en oudere supporters worden steeds vaker tot iets gedwongen wat ze eigenlijk niet willen.
En in vak p kan heel veel o.a. ook dat staan op trappen en bordessen dit bestuur is niet capabel om echte problemen op te lossen of zijn bank voor escalatie anders waren diverse knopen allang doorgehakt.

15-10-2024 16:26

kabert +5710

Die ultras moeten gewoon daar blijven waar ze nu zijn.
Die gasten willen gewoon achter het doel staan, gaat ze niet om het creëren van sfeer want dat is grote onzin.
De sfeer was altijd prima maar door iets tegen de zin in te verplaatsen krijg je het tegenovergestelde, dat hebben qe gezien tegen nac.
De meerderheid is tegen verplaatsing dus democraties gezien moet het bij het oude blijven en maar wachten op natuurlijk verloop.

15-10-2024 13:08

ALpje +5272

Volgens mij heeft Kabert de de enige juiste interpretatie van het geheel juist omschreven.
Het betreft een kleine groep, die echter wel de meeste babbels heeft en op deze manier probeerden hun zin door te drijven.
En de heer Scholten laat zijn oren hier naar hangen.
Terwijl de grootste groep mensen in vak P het hier absoluut niet mee eens waren.
Hetgeen dus echt de sfeer verziekte.
Dus laten zoals het is.
Top verwoord Kabert, mijn complimenten. 👍

15-10-2024 13:15

TwenteHeelMijnLevenLang +291

Ik denk dat de veroudering van p niet bij draagt aan de sfeer. Ik snap heel goed dat iemand van 40 plus die er al jaren zit niet weg wil. Maar ik heb genoeg voorbeelden gezien om te zeggen dat zel zeker minder lawaai maken en veel minder bijdragen aan de sfeer dan toen hij of zij 20 was.

Nu denk ik dat ze de sfeer snel kunnen verbeteren door ook een paar trommels op de tweede ring neer te zetten.
Zodat de connectie tussen p en erboven versterkt wordt.

15-10-2024 13:05

jos_willemsen +2077

Op de 2e ring is nu al meer sfeer dan dat de ultra's de laatste jaren hebben gemaakt. De ultra;s blinken uit ( en daar mogen ze best trots op zijn, dat zijn de meeste andere supporters in ieder geval wel) in het maken van doeken, maar in het maken van sfeer doen ze onder voor andere groepen supporters.
Als je de geschiedenis bekijkt dan zie je de beweging in het Diekman ook. Begon de sfeer in een bepaald vak af te nemen dan nam een ander vak dat over en zo verhuisde het sfeervak.
Een groot gedeelte van de ultra's zit nu op de grens, ze doen nu nog mee, maar hoe lang nog, dan horen ze zelf tot de ouderen. Als je dit afzet tegen de vergrijzing dan zou je er een 2e Veste bij moeten bouwen, omdat mensen nu eenmaal langer leven en de geboortecijfers afnemen.

Dan nog even over het lawaai maken, wat is lawaai maken dan. Liedjes zingen waarin je jezelf steeds op de borst klopt of strijdliederen voor Twente waar de spelers vleugels van krijgen.

15-10-2024 13:21

gait01 +298

Geachte heer Scholten

Ondanks meerdere verzoeken hebt steeds geweigerd om met en alleen met vak 104 in gesprek te gaan dit maakt u een alg. direkteur onwaardig .
Waardeloos gedrag en wat mij betreft gaat u mooi terug naar NEC .

15-10-2024 12:54

SCH +460

Als ik een babbeltje wil maken ga ik dat zeer zeker niet in het stadion doen.
Voor zoiets ga ik wel naar het dichtsbijzijnde buurtcafe.

15-10-2024 12:47

Anja.A +1328

Hier heeft Dominique de plank goed misgeslagen. Ben het eens dat je voor een leuke babbel eeehm misschien wel niet in het stadion moet zijn. Maar het is duidelijk dat management FcTwente zich schijterig gedraagt als het gaat om de ultra's en Vak P. Ik wijs alleen maar op de 120 kaarten die Vak P heeft gekregen en die niet op naam stonden bij de wedstrijd tegen Hammarby. En hoe dat afgelopen is dat weten we allemaal. En in deze zaak zijn de belangen van jaarkaarthouders van 104 flink geschaad. En voor wat??? Het werkte niet. Nou ja eind goed al goed zullen we maar zeggen. Maar die schijterige houding Dominique en management Fc Twente. Zullen we daar eens mee ophouden? Dan gaat het misschien ook beter met Vak P.

15-10-2024 12:34

z5qt78fnvd +532

Ik ben het er mee eens dat als je op vakp zit en je wilt alleen praten en een biertje drinken je beter ergens anders kunt zitten maar die mensen kun je niet zomaar wegsturen. Mischien is het een oplossing dat de ultra’s bovenin vakp gaan zitten op 104 zodat ze wel centraal staan en je niet hebt dat het geluid van de trommels wegtrekt omdat je niet kort aan het veld staat + hier staan mischien mensen die wel willen ruilen .

15-10-2024 12:07
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties