Eerste elftal

Besiktas voerde gesprek met UEFA en verwacht positieve uitslag

Besiktas voerde gesprek met UEFA en verwacht positieve uitslag

Op donderdag 30 januari staat voor FC Twente de laatste wedstrijd in de competitiefase van de Europa League op het programma. Het kan een belangrijke dag worden in de strijd om bij de eerste 24 te eindigen, om zo nog minimaal één extra ronde te kunnen spelen. De tegenstander is het Turkse Besiktas. De club uit Istanboel mag van burgemeester Roelof Bleker wegens veiligheidsoverwegingen geen supporters meenemen, maar daar gaat het bestuur van de Turken niet mee akkoord. De beslissing werd genomen op advies van de politie en het Openbaar Ministerie.

De club heeft aangekondigd om naar de UEFA te stappen en heeft daad bij woord gevoegd, zo meldt de Turkse media vandaag. Onder leiding van de kersverse voorzitter Serdal Adali gaan de Turken proberen om de wedstrijd te verplaatsen naar een ander stadion. Hierbij zou ook verplaatsing naar het buitenland tot een optie behoren. Op die manier zouden de fans van Besiktas wel aanwezig kunnen zijn. Deze week zal de UEFA het verzoek van Besiktas officieel bespreken.

"Deze maatregelen zijn genomen vanwege de eerdere openbare ordeverstoringen met aanhangers van Besiktas JK tijdens diverse Europese voetbalwedstrijden dit jaar en vorig jaar", verdedigt Bleker zijn keuze. "Een deel van de aanhangers schuwt een confrontatie met de politie niet."

Besiktas is het hier dus totaal niet eens. In een eerdere reactie noemt de club het besluit "willekeurig" en "discriminerend". "Hoewel onze bestuurders tijdens een bijeenkomst hebben aangegeven dat wij allerhande veiligheidsmaatregelen zouden treffen, bleef Bleker aandringen op zijn beslissing", aldus de club in een verklaring. "Wij willen de Europa League-wedstrijd tegen Twente niet in Enschede spelen, aangezien burgemeester Bleker zelf heeft verklaard dat hij de veiligheid niet kan garanderen. Wij willen dat de fans van beide clubs op een veilige en vriendelijke manier op de tribune kunnen zitten, zonder de dreiging van conflicten."

Update 17:00 uur: Volgens de Turkse journalist Furkan Yildiz heeft de ontmoeting tussen Besiktas en de UEFA eerder vandaag plaatsgevonden via Zoom. De Turkse club heeft er een positief gevoel aan overgehouden en verwacht dat de UEFA een aantal Besiktas-supporters toe zal laten. De definitieve uitspraak volgt op een later tijdstip, hoewel enkele Turkse media al definitief bevestigen dat er een beperkt aantal Besiktas-fans zal worden toegelaten.

Plaats reactie

666

39 reacties

menno +1062

Dus je mag je als supporters vreselijk misdragen om daarna te gaan klagen dat je niet welkom bent. Zelfreflectie is ze volkomen vreemd. Laat Besiktas zich eens verdiepen in het waarom.

15-01-2025 18:39

freddy.w +2107

Besiktas wil gewoon Tuüteren , dat is onze cultuur .....wij zijn dan grote blij ! 😁😁

15-01-2025 17:42

Polak +949

Heerlijk dit! Veel te makkelijk worden uitsupporters verboden. Laat Gemeente Enschede maar eens goed nadenken wat ze nu willen met professioneel voetbal. Dat makkelijke verbieden gaat nergens over. Besiktas is blijkbaar een club die strijdt voor z'n fans.

15-01-2025 15:32

Trots op FCT +2432

Tuulk niet, bij elk poep en een scheet klagen en dan hun zin krijgen?

15-01-2025 15:31

Jan.B +701

Besiktas kijkt niet in de eigen spiegel. Laten ze hun supporters aanspreken i.p.v. anderen.

15-01-2025 13:34

KOEN.T +517

Hoe zit het dan met de supportes van fc Twente hoe gaat het daar dan mee?

15-01-2025 11:21

Rockfisch +12156

Gaat niet gebeuren. In Rome hebben ze ook met succes 010 supporters geweerd.

15-01-2025 11:08

Mallorca +1895

Ben benieuwd hoe de UEFA gaat beslissen

15-01-2025 10:48

Maz +3688

Je kunt die wedstrijd niet verplaatsen. Geen enkele burgemeester zit hierop te wachten. Snap ook niet dat de uefa hierop in gaat.

Ben wel benieuwd wat de uefa gaat beslissen, zal wel weer vet in ons nadeel zijn. Ook geen thuispubliek of zoiets.

Snap die Bleker ook niet. Als je een europees spelende ploeg hebt, moet je dat als stad kunnen regelen. Nu gaat het steeds fout bij Hammarby, Fenerbahce, Lazio en Besiktas. Er is altijd wat.

15-01-2025 10:07

AllesofNiets +49

Dan maar bij onze vrienden in gelsenkirchen spelen

15-01-2025 09:57

JD053 +2000

Bent gek, ik ga toch geen uurtje rijden omdat onze burgermeester de zaakjes niet op orde heeft. Gewoon fixen.

15-01-2025 17:25

Roy.S +4920

Moet niet gekker worden.

15-01-2025 09:45

Frank.S +426

Wat heeft dit met discriminatie te maken, het gaat hier over het geweld van de Turken

15-01-2025 09:34

nieuwkomer304 +4194

Kan UEFA nooit goedkeuren. Dan gaan ze op de stoel van de overheid/politie zitten. Dan is het hek van de dam. UEFA heeft alleen wat te zeggen over gedrag in het stadion. Daarvoor kunnen ze straffen uitdelen. Buiten het stadion is voor de plaatselijke veiligheidsregio. Als Besiktas wat wil moeten ze een kort geding aanspannen tegen de beslissing van de burgemeester.

15-01-2025 09:22

TrotsopTwente +15731

Zo is het!

15-01-2025 10:03

BillyAshcroft +1131

Ze kunnen wel eventueel zeggen dan helemaal zonder publiek. Dat is wel een mogelijkheid

15-01-2025 12:39

nieuwkomer304 +4194

Denk het niet want daarvoor hebben ze geen grond. Fct heeft zich niet misdragen. Als UEFAdit gaat doen dan gaan ze de club straffen voor het beleid van de veiligheidsregio. Iets waar de club geen invloed op heeft.

15-01-2025 12:57

Raika +13632

Ik denk een kansloze aktie, als de Uefa dit gaat veranderen is het hek van de dam.

15-01-2025 08:58

Marcie74 +2192

En terecht.

Tegen collectieve straffen!

15-01-2025 08:54

Roy.S +4920

En jij bent van plan om al die tukkers naar een ander stadion te laten gaan? Dan straffen ze dus 29.000 tukkers, dat wil je toch ook niet?

15-01-2025 09:47

Marcie74 +2192

Nee, Bleker moet zijn beslisisng terugdraaien!

15-01-2025 09:52

Roy.S +4920

Daar hebben we helemaal niets over te willen. Hij heeft zo zijn redenen om deze beslissing te nemen. Hij zal het gedonder in de stad wel zat zijn en dat snap ik. Ook de uefa heeft hier helemaal niets in te vertellen.

15-01-2025 10:01

Marcie74 +2192

Op deze manier word iedereen gestraft. De betutteling.

Vrijheden steeds meer ingeperkt en iedereen vind het maar oke…

Nou ik niet

15-01-2025 10:30

Roy.S +4920

Hoe zit het dan met de vrijheid van ondernemers die elke keer weer schade hebben door toedoen van randdebielen (van beide clubs natuurlijk). Als de veiligheid niet gegarandeerd kan worden en er is minder politieinzet mogelijk (door navotop in Den Haad later dit jaar), dan snap ik de beslissing wel. Heeft niets met betutteling te maken.

15-01-2025 11:22

Roy.S +4920

Kansloos dus!

15-01-2025 12:44

Polak +949

Onderliggende vraag is of Enschede -als stad- Europees voetbal aankan. In heel Europa worden bijna wekelijks vele Europese wedstrijden gespeeld en nagenoeg altijd met uitfans. Waarom is dat hier iedere keer moeilijk? Blijkbaar kunnen we het niet regelen.

15-01-2025 15:39

Marcie74 +2192

Zie je wel.
Bleker heeft naar me geluisterd.
Die vent weet dat ie fout zat…

15-01-2025 19:36

Polak +949

Precies! En Twente fans die nu zitten te janken, moeten niet hypocriet zijn. Wanneer wij niet mee mogen met uitwedstrijden is het allemaal oneerlijk en moeten ze alleen de relschoppers weren.

15-01-2025 15:37

RaceFace +4801

Ik haat het als elke keer weer de discriminatie kaart wordt gespeeld. Op deze manier is er ook geen gesprek mogelijk. Gezien de reparatie van deze uitsupporters snap ik het wel.

15-01-2025 08:38

losserseglanerbrugger +4216

Word gespeeld omdat dan degene die zogenaamd gediscrimineerd word altijd in het gelijk gesteld word. Want wat grote organisaties niet willen is ook maar in de buurt komen van racistisch gedrag. Dus je bent altijd de sjaak, hoe onterecht ook.

15-01-2025 09:13

losserseglanerbrugger +4216

Ben ik wel van mening dat uitsupporters altijd moeten kunnen komen, na misdragingen gewoon heel hard aanpakken. En als die Turken echt zo idioot zijn, dan moet de gemeente enschede gewoon allemaal beelden delen van hoe ze zich misdragen, dan krijg je ook veel meer draagvlak en snoer je de Turken gelijk de mond.

15-01-2025 09:15

TrotsopTwente +15731

Werkelijk waar, het moet niet gekker worden! Een thuiswedstrijd minder gaat Twente heel veel extra geld/inkomsten schelen!

15-01-2025 08:28

Ronald.v +2273

Moet niet gekker worden.

15-01-2025 08:18

Tukkertje65 +1304

Krijg je dr van als je uit supporters weigert.

15-01-2025 08:13

jos_willemsen +2604

of is dat alleen aan de UEFA, die mogen toch ook beslissen dat een dele van de tribunen bij Twente leeg blijft of dat een club geen uitsupporters mee mag nemen.
Mocht de UEFA beslissen dat er elders gespeeld moet worden dan is het hek van de dam.
Er zijn alleen dit seizoen al meerdere clubs/gemeentes die geen uitsupporters hebben toegelaten. Daar hebben ze ook de wedstrijd niet hoeven te verplaatsen naar een ander stadion.

15-01-2025 10:20

Tukkertje65 +1304

Er komt alleen maar gezeik van uit supporters weigeren. Ook al heb je gelijk dat dit niet correct is van de UEFA.

15-01-2025 12:07

FCTtopper +130

Ze zullen er wel weer akkoord mee gaan aangezien ze toch nooit in het voordeel van Twente kiezen. Klassiek gevalletje van niet in de spiegel durven te kijken die turken.

15-01-2025 08:08

Sander.M +1334

Nee. Onzin

15-01-2025 08:07
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties