Transfers

'Dit bedrag houdt FC Twente netto over aan Ugalde'

'Dit bedrag houdt FC Twente netto over aan Ugalde'

FC Twente is momenteel in onderhandeling met Spartak Moskou over Manfred Ugalde. De Russen willen de aanvaller graag per direct overnemen en daarvoor ook diep in de buidel tasten. Er wordt gesproken over een vast bedrag van meer dan 10 miljoen euro dat door middel van bonussen op kan lopen tot meer dan 14 miljoen euro. Maar wat houdt FC Twente dan netto over?

Hoewel dit nooit naar buiten is gebracht, is de verwachting dat SK Lommel, onderdeel van de City Football Group, een percentage zal krijgen van de transfersom. Ook moet FC Twente zijn vorige werkgevers SK Lommel en Saprissa (Costa Rica) een solidariteitsvergoeding overmaken. Dan zal ook de zaakwaarnemer van Ugalde nog een deel opeisen tot maximaal tien procent van de transfersom. Als alle onkosten van de transfersom zijn afgetrokken, moet FC Twente ook nog een deel van de nettowinst aflossen aan schuldeisers.

Een rekenvoorbeeld uitgaande van de bovenstaande situatie en een vaste transfersom van 12 miljoen euro exclusief bonussen en afdrachten aan de fiscus.

Transfersom bruto
12.000.000

Doorverkooppercentage 10%
- 1.200.000
Fee zaakwaarnemer 10%
- 1.200.000
Afdracht solidariteitsbijdrage
- 60.000 (SK Lommel)
- 300.000 (Saprissa)

Netto transfersom
9.240.000

Dit is echter niet het bedrag dat FC Twente kan herinvesteren.

De club heeft in het verleden afspraken gemaakt en moet bij transfers een deel van de netto transfersom aflossen. Uitgaande van een netto transfersom van 9.240.000 moet FC Twente 4.392.000 aflossen en houdt het netto 4.848.000 euro over om te investeren in nieuwe spelers. Dit komt neer op 52,5% van de netto transfersom.

Plaats reactie

666

35 reacties

StevenBos +2608

En wat gaat er naar de belasting?

24-01-2024 22:21

Rik304 +697

Ik geloof dat je over voetballers geen BTW betaald, dus in principe voorlopig niets. Over de winst aan het einde van het seizoen betaal je vennootschaps belasting. Dus het is voor Twente voordelig om het geld dat nu binnenkomt ook weer uit te geven.

https://fiscaal-online.nl/vennootschapsbelasting/wat-is-vennootschapsbelasting#:~:text=Vennootschapsbelasting%2C%20ook%20wel%20vpb%20genoemd,winst%20wordt%20per%20boekjaar%20berekend.

Daar staan de tarieven. Als je het geld voor Ugalde niet in aflossingen, Diekman, nieuwe aankopen etc. stopt voor het nieuwe seizoen betaal je dus een hoop belasting. 25,8% over de winst.

Ik vermoed dat de transfer van Zerrouki om deze reden ook in het huidige boekjaar opgenomen is en niet in het vorige. Anders had je over het vorige boekjaar een veel hogere vennootschaps belasting betaald. Had het nog moeilijker gemaakt om dan in de maanden juli en augustus spelers aan te trekken.

25-01-2024 10:34

Lubje +25035

Wat ben ik blij dat Streuer nog bij Twente zit! In die man heb ik het volste vertrouwen!

24-01-2024 15:21

Raika +8775

Gissen heet dat, jammer van de tijd, ze weten niet wat het daadwerkelijk gaat opleveren, ik denk zelfs meer dan het berekende voorbeeld.

24-01-2024 14:28

Rik304 +697

Insiders elders hadden het over een totaalbedrag nu van 15 miljoen, waarvan we 11 miljoen netto overhouden. Ugalde zou dan afzien van zijn deel. Zal ook wel zat gaan verdienen in Moskou. Zou de afdracht richting achtergestelde leningen dan ook al af zijn. Is sowieso een verhaal op zich die achtergestelde leningen.

In de jaarrekening van vorig jaar stond een resultaat vergoedingssommen van 6.4 miljoen positief. Op de achtergestelde leningen was 1.6 miljoen afgelost. Er werd nog iets meer dan 4 ton vastgehouden die als dividend uitgekeerd zou kunnen worden aan de noabers, waarmee Twente hetzelfde bedrag aan aandelen terugkoopt dan.

Er is 1 grote post achtergestelde leningen echter waar dus achtergestelde leningen van zowel de gemeente als particuliere investeerders onder vallen. Het is niet uit de jaarrekening te halen wie nou wat precies krijgt, staat nergens gespecificeerd. Het kan dus best zijn dat je over de eerste paar klappers heel veel aflost omdat er afspraken zijn gemaakt met particuliere investeerders dat ze hun geld snel terug krijgen. Als je die eenmaal afgelost zijn kan het percentage dat je af moet dragen misschien dalen.

Is voor mij koffiedik kijken, ik heb er vanochtend nog eens naar gezocht in de jaarrekening, maar ik kan het niet vinden. Dus de specifieke aflossingsregeling is niet bekend. Daar komt bij dat er met alle investeerders continu onderhandelt wordt door v.d. Kraan over gunstiger voorwaarden.

Als het bedrag van 11 miljoen klopt en we houden dat daadwerkelijk over na aflossen op de achtergestelde leningen, kun je een flinke slag slaan. Vooralsnog is het zoals gezegd koffiedik kijken.

24-01-2024 16:01

Rik304 +697

Vorig seizoen ging er trouwens in totaal geloof ik zo'n 5 miljoen richting aflossingen. 1.6 achtergesteld, reguliere aflossing van zo'n 2 miljoen en een lening van 1.5 miljoen is versneld afgelost. Daar kwamen nog rentelasten van 7 ton overheen.

Dan was er alsnog een operationele winst van bijna 4 miljoen. Als Twente verwacht continu een omzet van 40+ miljoen te draaien dan zit er nog flinke rek in de spelersbegroting.

Tel die 4 miljoen operationele winst en de 5.7 miljoen aflossing+rente bij elkaar op en het schetst ongeveer waar de rek zit. Moet je er wel rekening mee houden dat dat bedrag zelfs al zouden morgen alle schulden kwijtgescholden worden, nooit in zijn geheel richting spelersbegroting zal gaan. De jeugdopleiding moet bijv. ook groeien en de organisatie in z'n geheel. Maar 5/6 miljoen of meer kan op de niet al te lange duur zeker.

24-01-2024 16:10

Ruud.d +495

Beetje voorbarig als niemand de cijfers en afspraken kent .
Een hoog “als” gehalte .
Wat als ik morgen de loterij win.

24-01-2024 14:22

herman_oldenhof +781

Prima deal voor FC Twente. En schulden moeten na eenmaal afgelost worden, hoe eerder hoe beter. Na een x aantal jaren is FC Twente weer schuldenvrij. Geen probleem met hoog aflossingspercentage voor de gemeente Enschede. We mogen de gemeente Enschede wel dankbaar zijn dat ze FC Twente jaren geleden overeind hebben gehouden.

24-01-2024 12:59

FCT1965 +8850

Bijna 50 procent naar de gemeente. Ben ik de enige die dat wel heel er veel vind?

24-01-2024 12:50

Marc.B +1247

Hoe eerder afgelost, hoe eerder er weer grotere transferinkomsten twente zelf kan bijschrijven op de rekening.

24-01-2024 12:54

FCT1965 +8850

Ja, helemaal mee eens. Maar nog geen vijf miljoen haal je ook niet zo een Ugalde voor terug.

24-01-2024 13:12

Marc.B +1247

Ruim 9mlj hè....
Die aflossing naar de gemeente moet je er wel bijtellen.
Maar voor 5 mlj kun je wel weer investeren in nieuw talent en een targetman in de knop of bij een grotere club afgedankt.

24-01-2024 17:47

Rockfisch +7302

Ga er vanuit dat ze bij Twente alle scenario's netjes hebben doorberekend. Persoonlijk rijst bij mij direct de vraag; waarom springen ze gelijk op de 1e trein die voor het stadion stopt. Veronderstel dat Ugalde met een doelpunt of 10 er voor zorgt dat we toch de voorronde CL halen. Dat levert niet alleen geld op, maar komen wellicht meer 'treinen' voorrijden die geil zijn op Ugalde. Clubs uit b.v. zuidelijke landen waar het voor hem ook aangenamer is om te vertoeven. Ik heb mijn twijfels of dit verstandig is.

24-01-2024 12:43

FCT1965 +8850

Ik denk dat er geen enkele Europese club meer dan 10 miljoen gaat betalen in de zomer.

Zou geweldig zijn als Spartak straks 13-14 miljoen betaalt zonder bonussen. Zo gaat het aflossen van de schuld wel heel hard.

24-01-2024 12:49

JoepMeloen +2017

Onzin. Tenzij ie beide benen afscheurt vang je er in de zomer zeer waarschijnlijk meer voor. Die jongeman belandt nu al overal op de scoutinglijstjes, ik zie geen reden waarom ie in de zomer niet minimaal 18 miljoen moet kunnen opleveren. Het is niet voor niks dat die Russen het hele circus voor willen zijn en nu snel zaken willen doen

24-01-2024 15:03

FCT1965 +8850

Wij zijn geen Ajax. Wij zijn Twente. Dit soort bedragen worden niet betaald voor spelers van FC Twente. En Ugalde heeft er ook nog geen 25 inliggen. Die staat op 7?

24-01-2024 15:06

Rockfisch +7302

Kijk naar AZ, kijk naar Reijnders. Ben ervan overtuigd dat mocht Twente voorronde CL halen er deze zomer meer belangstelling komt, daarbij is Ugalde ook nog eens international.

24-01-2024 15:37

FCT1965 +8850

Die speelde ook halve finale in Europa. Ook een groot verschil. Hier gaan we het niet over eens worden. Hoeft ook niet. Laat Bruggink het maar fixen. Die lijkt me verstandig genoeg.

24-01-2024 15:55

jan11 +1743

Als Ugalde zelf zegt dat hij absoluut niet meer voor Twente wil spelen en persé naar Moskou wil (zoals je her en der kunt lezen) wordt het wel moeilijk.

24-01-2024 12:52

Rockfisch +7302

Ugalde heeft in principe niets te vertellen. Heeft met volle verstand een contract getekend.

24-01-2024 14:11

Lubje +25035

Contract voor vier jaar!!!

24-01-2024 15:18

StevenBos +2608

100%. En iedereen maar zaniken over Smal en Brenet, en "club liefde". En nu dat Ugalde een half jaar later per se wil vertrekken, geilt iedereen op de miljoentjes. Ineens is "club liefde" niet meer belangrijk.

24-01-2024 18:12

Rockfisch +7302

Clubliefde, haha, vandaag het logo kussen van de club na een goal en rondkoeren dat ze het ontzettend naar hun zin hebben. Totdat....

24-01-2024 20:02

kabert +5280

Haha mooi dit he, niemand weet het en velen gokken er maar oplos.
De enigen die het eccact weten zijn de beleidsbepalers en houden hun mond altijd dicht, niks transparantie.

24-01-2024 12:37

Eerem +3319

De exacte hoogte van het transferbedrag weten we pas volgend jaar. Dan zijn de belastinggegevens en begrotingscijfers bekend en openbaar.

24-01-2024 13:26

arno +10979

Hierbij is het net of ik in het casino zit aannames en denken ik gok maar heb nog niks dit zijn waardeloze aannames,ik verwacht hierbij wel als het doorgaat dat de t.d.hierbij open zal communiceren want dat is hij eigenlijk wel een beetje verplicht in deze situatie.

24-01-2024 12:26

nieuwkomer304 +2620

Ik denk dat ze vergeten dat Ugalde ook nog niet helemaal afbetaald is. Denk zelfs dat ze zeker nog 2 miljoen in termijnen moesten bestalen (als het er geen 3 zijn). Dan begint de rekensom bij 9 a 10 miljoen

24-01-2024 12:26

MLJMLJ +527

Wat een onzin staat hier weer zeg. Ten eerste klopt het percentage al niet. Ten tweede mocht Twente de 4 miljoen die Ugalde koste in 3 of 4 termijnen betalen. Dus daar mag ook nog zo'n 3 miljoen naar toe, wat ze nog moeten betalen. Ten derde hoeft niet de volledige helft naar extra aflossingen toe en ten vierde heeft hij een rekensom met 12 miljoen, maar denk eerder dat het rond de 10 miljoen exclusief mogelijke bonussen zal zijn. Maar dat is nog steeds niet exact bekend, dus zeg dan niets op dit moment.

24-01-2024 12:22

Apeldoorn +3756

In de kop zetten dit hou je over en dan met een artikel vol aannames komen 👾

24-01-2024 12:21

Banie2 +1158

Berekening klopt niet. Doorverkoop percentage gaat over de meerwaarde, dus de opbrengst minus de aankoop. En volgens mij geld dit ook voor de aflossing aan de schuldeisers.

24-01-2024 12:18

Danny.O +1375

Het is gebruikelijk dat dit over meerwaarde gaat, maar geen zekerheid. Voorwaarden zijn nooit naar buiten gebracht dus we weten het simpelweg niet.

24-01-2024 12:19

TukkerLaso +232

Als Spartak zo'n haast heeft dan zal de transferwaarde toch veel hoger moeten zijn?
Ik vind het sowieso onverstandig om Ugalde nu te verkopen, in de zomer zijn er nog genoeg clubs die meer willen bieden. Bovendien is het sportief gezien veel beter voor Ugalde om in Europa te blijven.

24-01-2024 12:18

Fs1963 +222

Aannames

24-01-2024 12:16

Sam.R +176

Duidelijk voorbeeld, alleen ben ik bang dat de doorverkoop percentage een stuk hoger ligt.

24-01-2024 12:14

willem38245 +1189

Het zal naar verwachting toch een wel wat hoger doorverkooppercentage zijn toch?

24-01-2024 12:13
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties