Transfers

Streuer resoluut: "FC Twente gaat absoluut geen dure spelers kopen"

Streuer resoluut: "FC Twente gaat absoluut geen dure spelers kopen"

Jan Streuer stond drie jaar lang aan het roer als technisch directeur van FC Twente. In 2020 werd hij door Paul van der Kraan aangesteld als de opvolger van Ted van Leeuwen en dat werd een zeer gelukkig huwelijk. De visie van Streuer werd al snel duidelijk. Hij wilde een Nederlandse trainer en richtte zich vervolgens op Nederlandse spelers, of buitenlandse spelers die al ervaring hadden opgedaan in de eredivisie. Mede door zijn aankoopbeleid is FC Twente weer helemaal terug in de subtop en in Europa.

Afgelopen zomer werd Arnold Bruggink de nieuwe technisch directeur. Streuer koos voor een langer verblijf bij FC Twente in de rol van technisch adviseur. Zijn visie met betrekking tot het aantrekken van spelers is echter niet veranderd. "Als je allemaal spelers van her en der haalt die de club niet kennen. Die geen clubliefde hebben en die ook weer zo snel mogelijk weg willen. Ik zie dat niet zitten", aldus Streuer in gesprek met Arnhem Sports.

"Heel veel clubs scouten ook alleen maar in het buitenland, maar in Nederland lopen ook genoeg goede spelers. Nederland is een geweldig voetballand. Het is geen groot land, maar we hebben altijd goede spelers gehad. De opleiding is goed en we hebben goed trainers. Waarom zou je het ergens anders zoeken? Wij willen bij FC Twente aantrekkelijk, aanvallend voetbal spelen. Dan heb je spelers nodig die vaardig zijn en niet alleen maar hard willen werken. Dat laatste is de basis. Een speler moet een goede mentaliteit hebben. Daar zijn we in geslaagd. We staan nu derde met een brede selectie en ook de wisselspelers zijn goed. Maar het gaat niet vanzelf." Maar wat is nu het geheim achter de schermen?

"Je moet zorgen dat je een goede hoofd scouting hebt. Je hoeft het maar met vier of vijf mensen te doen. Je moet ook niet te veel mensen hebben die meepraten in de club. Als de technisch directeur, de trainer, de hoofdscouting en de scouts samen een zijn, dan kun je daar iets in bereiken. Zo moeilijk is het niet. Al is het wel een groot voordeel als je geld hebt om spelers te halen. Dat hadden wij in 2020 bij FC Twente niet. Nu zijn er weer mogelijkheden om spelers te halen, maar ook komend seizoen zullen we bij FC Twente geen dure spelers kopen. Absoluut niet. Je moet inventief zijn en kijken wat bij je past."

De vraag is echter hoelang ze bij FC Twente nog kunnen genieten van Streuer. Er zijn altijd kapers op de kust, waaronder het noodlijdende Vitesse. "Ik heb het geweldig naar mijn zin bij FC Twente en doe het met heel veel plezier. Ik zit nu wel in een andere situatie omdat Bruggink het officieel heeft overgenomen per 1 juli. Ik ondersteun hem. Dat wilde hij zelf ook heel graag en ik denk ook dat dat verstandig is om te doen. Dat werkt heel goed. Ik kan heel goed met hem werken. Maar ik ga pas nadenken als men echt komt en niet van tevoren filosoferen. Maar ik zit nu in een andere situatie als technisch adviseur. Dat is wel een verschil", besluit Streuer het gesprek.

Plaats reactie

666

40 reacties

agekoster1956 +2616

Je hebt bewezen dat het niet duur hoeft te zijn ! Ze moeten gewoon passen in de visie van Twente

13-03-2024 21:45

Twente1965 +2028

Laat bruggink en streuer hun werk maar doen, twijfel geen moment aan hun. Geld is ook niet altijd nodig om een goed team te maken. Kijk maar naar Ajax 100 miljoen uitgegeven en er niks van maken. De teamgeest is veel belangrijker om goed te kunnen functioneren en daar zijn echt niet altijd miljoenen voor nodig. Ik weet zeker dat er volgend jaar een mooie selectie staat die ook Europees mee kunnen.

12-03-2024 19:44

Epi4ever +9256

Heerlijk nuchter verhaal. Alle vertrouwen in deze manier van handelen. Ook al haal je de Champions League dan nog is voorzichtigheid geboden. Uiteraard worden de grenzen een tikkeltje opgeschoven maar met dit beleid ben ik niet bang voor een opflikkering van het “Munsterman/ van der Laan syndroom”.

12-03-2024 17:28

Marcie74 +1472

Dat aflossen - en dan vooral de gemeente - (hoeveel krijgt de gemeente nu eigenlijk nog?) mag van mij wel wat sneller. De salarissen moeten wat omhoog

12-03-2024 16:55

Rik304 +755

In de afgelopen jaarrekening stond dat er voor 5 miljoen afgelost was. Dat geld moet gewoon ergens vandaan komen. Geld voor spelers ook. Geld voor het stadion, Erve het Diekman etc. ook.

Dat moet allemaal in balans zijn, als je qua salarissen gelijk staat aan AZ en je traint nog steeds op de ouwe pruttel heb je ook een probleem. Als je je stadion niet onderhoudt krijg je ook problemen en loop je ook weer inkomsten mis.

Mijn schatting is dat we na de transfer van Zerrouki en met reguliere aflossingen nog zo'n 25 miljoen aan schulden over hadden(gemeente, belasting etc.). Dat daar met de transfer van Ugalde nog weer wat vanaf is gegaan.

Ik gok ook dat geld uit de Ugalde-transfer in het Diekman wordt gestopt, want de financiering daarvan was plotsklaps rond in de weken na die transfer.

Er is zo'n 8 miljoen waarvan het nut heeft om het versneld af te lossen. Nog ca. 7 miljoen die je op jaarbasis niet zoveel kost. Dan heb je de achtergestelde leningen nog die uit transfers betaald worden en aflossen aan de noabers gaat ook uit transfers.

Als we 3e eindigen hebben we sowieso groepsfase Europees met de inkomsten die daarbij horen. Paar mooie transfers erbij en het gaat allemaal vrij hard.

12-03-2024 17:28

Jurgen.G +1978

Reggeborgh gaat het Diekman toch financieren? Twente gaat alleen huren denk ik. Het zou niet handig zijn om de Ugalde inkomsten daarin te investeren. We zijn het geld nodig om meer of te lossen en om weer te investeren in spelers.

12-03-2024 20:21

Rik304 +755

Reggeborgh financieert de gebouwen, voor het overige moest nog een oplossing gevonden worden. Wat er bij het overige hoort behalve de velden, geen idee.

Wat betreft de inkomsten voor Ugalde, ik las van een aantal insiders op .net dat we netto 11 miljoen over zouden houden. Mijn verwachting is dat we voor die transfer al op een winst van ca.6 miljoen zaten voor dit seizoen(reguliere omzet+transfer Zerrouki).

Wat je zegt is een beetje vestzak/broekzak. Het geld moet er gewoon komen, of je dat nou uit de transferinkomsten van Ugalde doet of je haalt het uit de reguliere begroting maakt niet veel uit.

Daar komt ook nog eens bij dat je er gewoon baat bij hebt om binnen dit boekjaar grof geld uit te geven. Over winst betaal je immers winstbelasting(ca. 25%).

13-03-2024 13:42

Jurgen.G +1978

Alleen kosten kun je aftrekken voor de winstbelasting. Nieuwe spelers en investeringen komen direct op de balans, daar kan je jaarlijks alleen een percentage van afschrijven, deze mag je zien als onkosten. Je ontkomt dit jaar niet aan een flinke winstbelasting helaas.

13-03-2024 15:33

Rik304 +755

Weer wat geleerd. Op zich een luxe dat we een flinke winstbelasting hebben natuurlijk. Ik neem aan dat de boekwaarde ook van het netto-bedrag afgetrokken wordt bij zo'n transfer? Dus we hebben hem voor 4 jaar vastgelegd voor 4 miljoen, dan zou hij nog voor 3,5 op de balans staan. Dat zou er dan weer afgaan?

13-03-2024 17:07

Jurgen.G +1978

Ja, die resterende 3,5 worden bij de verkoop in 1 keer afheschreven. Dus dat is al wel een mooie aftrekpost. Ze hadden niet voor niets Zerrouki dit jaar in de boeken. Je moet dan teveel belasting betalen. Ik verwacht tussen de 3 en 4 miljoen aan winstbelastingen dit jaar. Ik denk eerder zelfs €4m. Afgelopen jaar was dit €2m. Is toch veel geld wat naar de belasting moet. Maar goed, liever winst dan verlies.

13-03-2024 18:02

Jurgen.G +1978

Deel van de gemeente is niet helemaal uit de jaarrekening te halen. In totaal hebben we nog €33,7m langlopende schulden, dit zijn schulden van meer dan 1 jaar. Deze schulden bestaan uit de volgende componenten::
1) Achtergestelde lening van €12,4m, geen aflossingsverplichting en rente, alleen aflossingsverplichting bij voldoende middelen. Dit zijn schulden bij oa de noabers maar ook de gemeente Enschede denk ik. In jaarrekening is niet te zien wie de deelnemers zijn.
2) Krediet van €7,2m met 1,85% rente, hier staat de gemeente Enschede garant voor.
3) Dit zijn in totaal 3 leningen van in totaal €9,27m. De eerste is een een lening uit 2007 van de gemeente Enschede voor uitbouw stadion met 3,25% rente, de tweede is een belastingschuld door corona van oorspronkelijk €4,1m, rente loopt elk jaar met 1% op, de derde is een lening van oorspronkelijk €1,75m met 3% rente
4) Restant risicopremie staatsteun van €0,6m tbv lening bij punt 2 voor de garantstelling krediet door gemeente Enschede
5) Nog te betalen termijnbedragen aangekochte spelers van in totaal €4,27m. Dit gaat over een drietal spelers, in de jaarrekening staat niet welke. Deze schuld is nieuw en is afgelopen jaar opgebouwd, de transfer van Zerrouki staat nog niet in de jaarrekening. Deze schuld wordt waarschijnlijk met die transfer afgedekt.

12-03-2024 20:17

Marcie74 +1472

Dank.
Redelijk vaag dus, want telkens als een speler verkocht wordt moet bijna de helft daarvan naar ‘de gemeente’.
Vandaar mijn vraag.

13-03-2024 09:13

Jurgen.G +1978

Er staat niet in de jaarrekening hoeveel er naar de gemeente en geldschieters moet bij overtollige middelen. Misschien is het niet zoveel ineens. Er staat wel iets van ruim €1m maar dat is me niet helemaal duidelijk. Ik vermoed niet zoveel omdat we behoorlijk weer hebben kunnen investeren in spelers afgelopen seizoen. In de komende jaarrekening wordt het misschien duidelijker omdat we een enorme winst maken. Winst wordt dan meer dan €10m. De verplichtige aflossing op achtergestelde leningen met overtollige middelen is afhankelijk van veel factoren. Er moet een positieve transferbalans zijn. De winst uit gewone bedrijfsvoering moet positief zijn en de liquide middelen mogen het hele jaar niet in de min komen. Er zijn een viertal punten die positief moeten zijn voordat Twente verplicht kan worden tot aflossen.

13-03-2024 09:47

Rik304 +755

"Op basis van de voorliggende jaarcijfers 2022-2023 en in overeenstemming met de gemaakte NTO afspraken is een bedrag ter hoogte van €2.063.000 beschikbaar ter afl ossing. Deze verplichting is deels opgenomen onder de afl ossingsverplichtingen, als onderdeel van de kortlopende schulden (€1.620.000) en deels vloeit een
gedeelte van de beschikbare NTO terug naar de verstrekkers van aandelen (€444.000). Bij het opstellen van de jaarcijfers en prognose is formeel echter nog geen besluit genomen over uitkering van dividend en derhalve niet verwerkt als terugbetaling op agio."

Is dat niet wat er in deze paragraaf staat? Pagina 19, rechts onderaan de pagina in de jaarrekening.

Daarbij. Zouden die lasten meteen afgelost moeten worden bij verkoop of bij het binnenkomen van uitstaande termijnen van transfers? Dat laatste lijkt me logischer, maar geen idee of het ook echt zo werkt.

13-03-2024 17:18

Jurgen.G +1978

Hoe ze tot het bedrag komen staat er niet bij, wel de criteria wanneer afgelost dient te worden. Het blijft voor mij vaag.

13-03-2024 18:41

daslekker +8090

Zolang er eindelijk een spits en een voerhoede komt te staan die snel, effectief en efficient een aanval weet af te ronden, ben ik tevreden.
Man wat heb ik me weer zitten ergeren aan de keuzes van de pelers in de laatste fase, zaterdag.
Een enorm veldoverwicht en toch niet in staat zijn dit in doelpunten om te zetten.
Ik ben echt benieuwd wat er door het hoofd van spelers gaat wanneer ze, in de laatste fase, een domme keuze maken waardoor de bal verloren gaat.
Ik denk steeds vaker "waarom doe je dat nu" of "wat is je bedoeling bij die (mislukte) pass" "waarom nou"?
Boadu komt in het veld en die legt na 10 minuten een bal in het net.
Daarna was het blijkbaar weer onmogelijk hem te bereiken en ging het geklooi weer verder.
En telkens loopt die aanval weer op niets uit!
Daar ligt het grootste probleem van Twente - het niet in staat zijn om op beslissende momenten de juiste keuzes te maken.
Daardoor hebben we totaal onnodig zitten billen te knijpen het laatste kwartier.
Een tegendoelpunt kan er zo maar invliegen met onze verdediging en dan ruikt de tegenstander nog een kans, terwijl we ze de hele wedstrijd niet gezien hebben.
Had het 5 - 0 gestaan, wat eigenlijk had gemoeten, was er niets aan de hand geweest.
En we hebben ook regelmatig gezien dat er wel uitstekend gevoetbalt kan worden. Waarom er dan toch zo vaak punten blijven liggen, door verkeerde keuzes in de eindfase, is mij een raadsel.

12-03-2024 16:48

ikke +830

Wat een gelul van Streuer,

Als je straks mee wil doen in de europaleague zul je toch een bepaalde kwaliteit moeten halen, niveau Boadu, en dat kost zowieso meer geld dan normaal, of Weghorst, die ook niet gratis zal komen, dus absoluut geen dure spelers is gebakken lucht, Kitolano ook niet goedkoop, dus wat wil je nou Jan, in de marge blijven steken of progressie, ik wil wel eens wat meer dan 1 rondje europees, stel eens het doel om te overwinteren

12-03-2024 16:20

Vennegoor +1542

Financiële situatie bij Twente vergeten?

12-03-2024 16:49

Rik304 +755

Streuer en v.d. Kraan zullen altijd beweren dat er geen cent te makken is, ook al hebben ze net ASML zover gekregen om 5% van de jaaromzet in Twente te investeren. Is ook deel van het onderhandelen.

12-03-2024 19:18

Jurgen.G +1978

Precies, je moet niet in de media gooien dat je veel geld hebt, dan gaan andere clubs hoger in de boom zitten qua transfersom.

12-03-2024 20:24

Jurgen.G +1978

Ik denk dat er tussen de €10m en €15m spelers gehaald kunnen worden. Meer dan €15m zou me verbazen. Hooguit meer als spelers verkocht worden bv Sadilek. Met dit budget mag je zelf uitdenken wat je wil halen. Boadu zal richting de €10m kosten als het al niet meer is. Kitolano heeft een transferwaarde van €4,5m. Wordt zeer lastig om dit soort spelers te halen.

12-03-2024 20:29

jos_willemsen +2095

ikke en ik wil wel iets meer dan 1 jaartje meedraaien in Europa en dan weer naar de KKD omdat je weer op te grote voet geleefd hebt.

13-03-2024 21:06

nieuwkomer304 +3525

Aldus JS in een interview 4 weken geleden. Geen oude berichten rond blijven pompen

12-03-2024 15:56

Youngred +3435

Ligt ook aan of je p3 verzekerd en CL haalt dan komt er ook geld binnen.

Kww heb wa vertrouwen in jan en arnold.

Jan heeft ook een elftal gebouwd met praktisch niks en kijk waar we staan.

12-03-2024 15:27

Eerem +3837

Nee, natuurlijk kun je geen dure spelers kopen als anderen de club voor niets verlaten. Geen verwijt aan Jan, hij heeft het fantastisch gedaan en getuige de laatste zin is een verlenging niet uitgesloten. Jan zou trouwens kunnen bemiddelen bij die geweldige rechtsbuiten van Vitesse.

12-03-2024 14:37

Hup +2100

Je zal Manhoef wel bedoelen? Dat is afgelopen zomer al geprobeerd, die konden we niet betalen. Uiteindelijk heeft hij in de winter bij Stoke City getekend, want Vitesse had geld nodig

12-03-2024 15:28

Twente1965 +2028

Hij bedoeld Moussa denk ik inderdaad een hele goed speler

12-03-2024 16:48

Hup +2100

Oh die vervanger die ze gehuurd hebben uit België? Die heb ik nog te weinig aan het werk gezien

12-03-2024 18:01

FCT1965 +10217

Zaalvoetballer. Kan 1 kunstje en dan houdt het wel op. Zie daar geen teamplayer in die FC Twente verder gaat helpen.

12-03-2024 18:07

marcel_moekotte +2544

Nou...is wel wat van te maken ja. Op dit moment loopt ie nog te pingelen tot ie bij de uitgang van het stadion is. Ik vergelijk hem nu nog met Sterling van Chelsea. Die is momenteel heel goed in het kansen om zeep helpen. Man man wat een blinde kip. Dat zijn van die voorhoede spelers die alles alleen willen doen. Super irritant.

13-03-2024 10:53

Alibabba50 +1553

Anis Hadj-Moussa (21) is eigendom van Patro Eisden.. die spelen op t 2de niveau in Belgie..
Daar zou ik Bruggink graag heen zien gaan om die van hen te kopen.. Geweldige speler die de afgelopen 3 wedstrijden de enige uitblinker was bij Vitesse prima dribbel en passeerbeweging...en snel.. Zo hoog zal die transferwaarde nog niet zijn.. Die linksbuiten van Excelsior Driouch of zoiets willen ze in de top toch niet meer hebben die zal in de zomer toch nog net betaalbaar kunnen zijn ... dan heb je me toch een paar buitenspelers waar de mensen voor naar het stadion komen en bouw je gelijk aan goed kapitaal op t veld..
Weghorst zal dan wel niet gaan komen aankomend seizoen als ik Streuer zo hoor ik vraag me overigens ook wel af of die qua karakter wel past in de huidige groep spelers..Ben benieuwd waar ze mee aankomen de komende transferperiode...

12-03-2024 18:26

marcel_moekotte +2544

Ja ok. Maar uitblinken bij Vitesse is niet zo'n kunst momenteel.

13-03-2024 10:55

Rene074 +1655

Een speler die enkele miljoenen kost is echt geen zekerheidje. Op dit moment heeft Twente ook geen vet spaarvarkentje.de opbrengsten van Ugalde zullen denk ik maar beperkt gebruikt kunnen worden. Dus resteert de categorie 1-2 miljoen met af en toe uitschieter .althans dit is mijn inschatting

12-03-2024 14:33

Yvon +1489

Belangrijk is om de belangrijke spelers nu zsm goed verlengingsvoorstel te doen om het team zoveel mogelijk intact te houden.
Zeker als we Europa ingaan moet de basis goed zijn!

12-03-2024 14:22

TrotsopTwente +11288

Streuer ziet het allemaal goed! Topper!

12-03-2024 14:21

Lubje +26166

Dit beleid voortzetten! En dan zal het ook best wel eens een keer kunnen gebeuren dat je zesde wordt.

12-03-2024 14:03

MarcJanko +3515

Jonge goede spelers kopen voor 1 miljoen moet binnen het budget vallen om ze dan verder te ontwikkelen. Maar voor sommige spelers betaal je wel iets meer, maar dat moet en je bouwt dan aan nog meer kwaliteit op het veld.

12-03-2024 14:01

evdbiggelaar +5384

Fctwente moet goede spelers halen bv driouch en als je dan 2 of 2,5 miljoen moet betalen dan moet dat gewoon gebeuren als je een top club wilt worden

12-03-2024 13:46

FCT1965 +10217

Heb jij aandelen in Driouech?

12-03-2024 16:55

Rik304 +755

Werd 5,5 miljoen voor gevraagd afgelopen winter.

12-03-2024 17:20
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties