Column: Supporters aan de macht!
De bitterbal heeft in het huidige voetbal plaatsgemaakt voor een lepel kaviaar. De verdeling is gemaakt: de club is een bedrijf en de supporter is een klant. Clubhistorie is van secundair belang, oud-spelers zijn enkel werknemers van vroeger en voor sentimenten, tradities en trots is amper ruimte meer. Er moet een target worden gehaald. En wel zo snel mogelijk. De supporter staat machteloos, want die bezit de benodigde miljoenen niet. En toch, samen bezitten de supporters die miljoenen wel, al is het maar in waarde.
In 2012 bedacht ik Project Socios. De bedoeling van Project Socios is om ooit een voetbalclub te laten leiden door supporters. Van aankopen tot verkopen en van opstellingen tot wissels tijdens de wedstrijd. De sleutel zit hem in transparantie. Transparantie die geboden wordt door de trainingen en besprekingen live uit te zenden via een app of een stream en de resultaten hiervan te vangen in statistieken. Deze statistieken geven de supporter/socio een duidelijk beeld over hoe de spelers functioneren, wat hun krachten zijn en waarom ze niet of juist wel goed genoeg zijn om in de basis te starten. Geld wordt gegenereerd uit abonnementsvormen, reclame-inkomsten en mogelijkheden tot mini-investeringen. Project Socios is een combinatie van het populaire voetbalspel Football Manager, het American Football-programma Hard Knocks van HBO en de film Moneyball, maar dan in het echt.
Een club laten leiden door supporters, een utopie? Nee, want wie de club Murciélagos FC kent, die weet dat het werkt. Murciélagos is wereldberoemd geworden, omdat hier de supporters het voor het zeggen hebben. De supporters kiezen de opstelling, de wissels en de tactiek van de club. Spelers van Murciélagos FC geven zelf aan het prettig te vinden, omdat ze de volledige steun van het publiek voelen, want die heeft het team zelf opgesteld. Bankzitters doen beter hun best om het vertrouwen van het publiek terug te winnen. En wat te denken van FC Midtjylland, de club die Deens kampioen werd op basis van statistische analyses. Analyses van eigen data-analisten en statistieken van spelers die worden aangeleverd door externe bedrijven. Het zijn statistieken die voor elke club te koop zijn. Waarom deze dan niet delen met eigen supporters? Elk jaar wordt een American Football-team in de NFL gevolgd door camera’s van het programma Hard Knocks. De Murcielagoscamera’s zijn bijvoorbeeld bij tactische besprekingen in de kleedkamer en bij besprekingen rondom verlengen en beëindigingen van contracten. Spelers dragen een microfoon zodat de kijker het ervaart alsof ze er zelf bij zijn. Waarom kan dit niet in het voetbal, waar de belangen (lees geld) veel minder groot zijn dan in het American Football? Moet je eens nagaan hoeveel exposure en nieuwe reclamemogelijkheden dit voor een voetbalclub oplevert?
[google]Als Hans Klok eenmaal is uitgegoocheld en iedereen z’n horloge weer terug heeft, wordt FC Twente de eerste club in Nederland waar supporters medezeggenschap krijgen. Op dit moment is het nog niet duidelijk hoever deze zeggenschap reikt, maar het is een uitstekende ontwikkeling. De supporter komt weer centraal te staan, zoals het vroeger was, alleen in een modern jasje. En wie weet: misschien bepaalt de supporter over een aantal seizoenen zelf wel wie er dat weekend in de spits staat…
CEAZ
CEAZ schrijft naar eigen zeggen stukjes. Niet meer, niet minder. De ene keer over FC Twente de andere keer over dingen die hem opvallen in het dagelijks leven. Waar het vooral op neerkomt: CEAZ geeft ongevraagd zijn mening. Volg CEAZ ook op Facebook.
[ligatus]
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties