Eerste elftal

Vertrekkend RvC-lid krijgt er flink van langs: "De hypocriet van de week"

Vertrekkend RvC-lid krijgt er flink van langs: "De hypocriet van de week"

Raad van Commissarissen-lid John Bierling, die na dit seizoen sowieso zou vertrekken, is per direct opgestapt. De reden is de transfer van Manfred Ugalde naar het Russische Spartak Moskou. Die is volgens Bierling niet te verenigen met de uitgangspunten van NOC*NSF en met zijn eigen principes ten aanzien van de Russische inval in Oekraïne. In het dagelijks leven is Bierling actief bij NOC*NSF, een sportorganisatie met als doel sport in Nederland te bevorderen.

"Normaalgesproken als er een RvC-lid vertrekt, is er geen haan die er naar kraait", zegt clubwatcher Leon ten Voorde in De Ballen Verstand van TC Tubantia. "Ik heb de afgelopen jaren RvC-leden meegemaakt die ik nooit heb ontmoet en ook niet ken."

"Wat ik bijzonder vind aan dit verhaal, is dat deze man zijn afscheid bij FC Twente al had aangekondigd. Hij zou niet voor een tweede termijn gaan. Dan denk ik: waarom sta je er per se op om in een persbericht naar buiten te brengen dat jij weggaat vanwege het standpunt van FC Twente in de transfer van Ugalde?", aldus Ten Voorde.

Dat kan Chef Sport Fardau Wagenaar wel verklaren. "Omdat hij bij NOC*NSF werkt en natuurlijk gewoon ergens moet laten zien dat hij hier niet achterstaat, omdat NOC*NSF dat gewoon niet steunt." Ten Voorde reageert. "Als je een gevoel hebt bij die club, denk je: ik ga gewoon weg, intern weten ze wel wat mijn standpunt is. Dan is er geen haan die kraait naar John Bierling."

"De enige reuring waar John Bierling bij Twente voor heeft gezorgd is, is dat hij zijn studievriendje Jan-Dirk van der Zee directeur wilde maken, waarop de hele club zo'n beetje op zijn achterste benen stond en het met stoom en kokend water heeft tegengehouden", vertelt de clubwatcher.

"In het persbericht staat dat hij het niet kan maken met de uitgangspunten van NOC*NSF. Dan komt het merkwaardige. Dat is mijn punt en daarom is hij na Pierre van Hooijdonk de hypocriet van de week bij FC Twente. Ga maar Googlen: NOC*NSF waren vorig jaar witheet op het kabinet, omdat het kabinet het standpunt had ingenomen dat er geen Russische atleten mee mochten doen aan de Olympische Spelen onder een neutrale vlag."

"Sterker nog: NOC*NSF heeft gesteund dat Russische atleten gewoon mee mogen doen onder een neutrale vlag. Als je dat vindt, is dat prima, maar dan moet je nu niet met een boterberg op je hoofd De Grolsch Veste gaan verlaten. Jullie steunen gewoon de komst van Russische atleten op de Olympische Spelen. Dan ben je de hypocriet van de week. Het ga je verder goed, John", aldus Ten Voorde.

Afsluitend laat Wagenaar haar mening nog horen. "Ik weet niet zeker of je hiermee helemaal gelijk hebt. Ik vind het op zich wel sterk van hem dat hij zegt: ik heb hier geen zin in, dit ga ik niet doen, ik ben het er gewoon niet mee eens. Maar het is wel makkelijk praten, hij ging al niet voor een tweede termijn. Je mag ook in stilte weggaan. Dat is het enige waar ik bij jou nog van denk: prima. Toen ik het las, dacht ik wel: mooi, goed gedaan", besluit Wagenaar.

Opinie: Ben jij het eens met Ten Voorde? Laat het weten in de reacties.

Plaats reactie

666

17 reacties

daslekker +7412

Willen we meelopers in de RVC of mensen die met een kritische blik naar het beleid kijken en ook durven te ventileren wat ze er van vinden.
Deze mensen verdienen alleen maar respect.
En er is een tijd geweest dat er alleen maar ja-knikkers zaten.
We hebben allemaal gezien waar dat op uitgedraaid is.
En zei iedereen daarna niet: "dat nooit weer, er moet meer en betere controle komen?"
En nog geen 10 jaar later wordt je weer neergemaaid door de in polonaise lopende massa, als je je kop boven het maaiveld durft uit te steken.

Om te zorgen dat het de club goed gaat en goed blijft gaan, zul je mensen in de RVC moeten hebben die zelf nadenken en hun mening naar voren durven brengen.
Ook als deze even niet populair is.

Als je als raadslid je handtekening niet onder een stuk wilt zetten waar je niet achter staat, kun je maar één ding doen.
Afscheid nemen!
Dat hypocriet te noemen is simpelweg dom.
Deze persoon heeft zich ingezet voor de club en geeft er zelfs zoveel om dat als hij een ingeslagen weg of beleid niet kan steunen, zijn conclusies trekt.
Dat verdient heel veel respect!

Meelopers en schreeuwers zijn er genoeg, maar juist die kritische mensen, daar zijn er maar een paar van.
Die moet je koesteren en daar moet je zuinig op zijn.
Dat zijn juist meestal de mensen waar een club op bouwen en rekenen kan.
Die nodig zijn om met beide poten op de grond te blijven staan als anderen ze zien vliegen, en die ook de advocaat van de duivel durven zijn!

06-02-2024 04:24

HarrieHengelo +101

Conclusie: Alle RvC leden die in het belang van FC Twente meedenken en meewerken aan een snelle afbouw van de schulden zijn te beschouwen als meelopers. Ik lees nog niet dat er voor John Bierling een standbeeld moet komen naast N’Kufo en Boschker!

06-02-2024 08:17

HarrieHengelo +101

Van een lid van de RvC mag je verwachten dat die in het belang van FC Twente denkt. Zo’n lid als John Bierling die met eigen stokpaardjes daarin zit kun je missen als kiespijn. De RvC moet toetsen of er juridische grenzen worden overschreden. En of er door financiële transacties het voortbestaan van FC Twente in gevaar wordt gebracht. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe John Bierling in de RvC terecht is gekomen en wat zijn inbreng daarin is geweest? Dus wat is zijn toegevoegde waarde voor FC Twente geweest?

06-02-2024 00:19

tj9t522df6 +200

NOC/NSF een corrupte bende daar 🤢

05-02-2024 14:56

Marcie74 +1005

Tuurlijk eens met ten Voorde.
Als je bij NOC-NSF werkt steun je het dwingende SDG-VN beleid. Deugen en moreel superieur zijn. 👋🏼👋🏼

05-02-2024 14:31

nieuwkomer304 +2632

Iets van je kop boven het maisveld uitsteken. Iedereen had hier al iets over gezegd en we gaan gewoon weer door. Als je dan als mosterd na de maaltijd je laatste RvT vergadering wilt skippen met dit argument, dan stook je het vuurtje bewust weer op. En wie de bal kaatst…..
Hij kiest er ook nog voor om het uit naam van NOC/NSF te doen en dan heeft hij ook nog wat uit te leggen waarom atleten wel naar de Olympische Spelen mogen, maar atleten niet in Rusland mogen voetballen.

05-02-2024 14:18

Jan.J99 +501

Nou dan ik vertellen dat bruggink nog een maal in de fout is gegaan nl. De directeur van Monaco is ook een Rus en die spelen doodgewoon in de Franse competitie. Dat laatste kan dus wel in Frankrijk

05-02-2024 13:48

Raika +8781

Hebben ze in Thailand ook zo' n hekel aan de Nederlanders?

05-02-2024 13:52

TrotsopTwente +6889

Die Bierling hoort helemaal niet bij FC Twente! Laat hij mooi bij de KNVB of elders bij de overheid gaan "werken"! Inderdaad allemaal van die schijnheilige figuren met boter op hun hoofd!
Graag capabele commissarissen met affiniteit voor voetbal of een andere sport!
Graag geen ambtenaren!

05-02-2024 13:26

Henkiedeije +1027

John Bierling kan zo in de politiek die zijn net zo schijnheilig ,geen woorden meer aan vuil maken is hij niet waard

05-02-2024 13:18

okkie +550

Ik snap niet zo goed waarom die ten Voorde zoveel spreek recht krijgt? Vind het behoorlijk stemmingmakerij en waar bemoeit hij zich mee? Als iemand niet achter het besluit staat om een speler aan Rusland te verkopen mag hij toch zijn werk opzeggen? RvC leden proberen het beste met Twente voor te hebben, en een controlerende rol uit te voeren, tegen zeer geringe vergoedingen. Een andere mening is dan toch prima, hij trekt zelf zijn conclusies en daarmee klaar. Zit zo te wachten naar weer een beetje niveau onder de journalistiek, geen stemmingmakerij, ik kan zelf wel mijn mening hierover bedenken, daar heb ik meneer ten Voorde niet voor nodig.

05-02-2024 13:12

mark.k +2100

Waarom in de opbaarheid gooien, als je toch al van plan was te vertrekken? Dat is het punt van ten voorde, en dat begrijp ik ook nog wel....

05-02-2024 13:15

kabert +5292

Dat komt dat l.t.v. eigenlijk teveel supporter is van de club.
En hij heeft een mening en valt niet altijd goed bij mensen, maar dat mag toch?
Wij hebben allemaal een mening anders waren we niet hier aan het discussiëren.
Persoonlijk vind ik ook niet erg dat iemand zegt ik houd ermee op omdat ik hier niet mee eens ban,maar hij wou toch al gaan dus vind ik ook dat je Twente een drukje nageeft.
In deze ben ik het wel eens met leon t.voorde maar geef er niet zoveel rugbaarheid aan.
Laat gaan.

05-02-2024 13:19

Raika +8781

Een beetje hypocriet zoals meestal met je bijdrage hier

05-02-2024 13:53

daslekker +7412

En daarbij - willen we meelopers in de RVC of mensen die met een kritische blik naar het beleid kijken en ook durven te ventileren wat ze er van vinden.
Deze mensen verdienen alleen maar respect.
En er is een tijd geweest dat er all6ja-knikkers zaten.
We hebben gezien waar dat op uitgedraaid is.
En zei iedereen daarna niet: "dat nooit weer, er moet meer en betere controle komen?"
En nog geen 10 jaar later wordt je weer neergemaaid door de in polonaise lopende massa, als je je kop boven het maaiveld durft uit te steken.

06-02-2024 03:57

Buikschuiver +111

Ik vind het volledig legitiem dat John Bierling dit doet.

Blijkbaar is er een behoorlijke discussie geweest binnen de RVC, waarbij hij van mening is dat het niet had moeten gebeuren. Als je dat standpunt hebt zie je dat je dat je dan ook opstapt, ook wanneer je nog maar kort te gaan hebt.

Anders ben en blijf je voor de buitenwacht onderdeel van de RVC die deze verkoop heeft goedgekeurd.

Het gaat me er hier overigens niet om of "ik" vind dat die verkoop goed of fout was, ik heb er alleen wel respect voor als mensen ook de consequenties van hun principes dragen.

05-02-2024 16:16
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties