Eerste elftal

Kieft vol onbegrip over keuze Oosting en heeft advies voor trainer

Kieft vol onbegrip over keuze Oosting en heeft advies voor trainer

Trainer Joseph Oosting koos ervoor om dinsdag tegen Red Bull Salzburg te beginnen met Michel Vlap als linksbuiten en Ricky van Wolfswinkel op tien. Daardoor moest Sem Steijn, de topscorer van vorig seizoen, op de bank plaatsnemen. Wim Kieft snapt niets van deze verrassende keuzes van Oosting en heeft advies voor de 52-jarige trainer.

"Trainer Joseph Oosting kreeg veel complimenten voor zijn werk bij RKC en hoe hij functioneerde bij FC Twente als opvolger van Ron Jans", schrijft Kieft in zijn column in De Telegraaf. "Oosting is een aimabele man, die altijd rustig blijft en goed overkomt. Je bent dan benieuwd hoe hij het doet als hij er op het allerhoogste clubniveau in de Champions League zijn eigen invulling aan moet geven."

Kieft is vol onbegrip over de keuze op Steijn op de bank te laten. "Hij was afgelopen seizoen goed voor 17 doelpunten in de Eredivisie en drie in Europees verband. Steijn is altijd in beweging, heeft diepgang en met hem in de buurt gebeurt er altijd iets. Oosting koos met Ricky van Wolfswinkel en Sam Lammers echter voor eenzelfde soort spits, niet snel en zonder veel diepgang. Michel Vlap, die achter het duo stond, bezit dergelijke kwaliteiten evenmin en is geen garantie voor doelpunten. Toen Oosting zijn fout herstelde, was het al te laat, hoewel Steijn dicht bij de 4-3 was."

De oud-topspits heeft advies voor Oosting. "Lammers kan goed voetballen en is voor de Eredivisie een prima speler. Met Steijn achter hem heb je een duo dat elkaar qua kwaliteiten goed aanvult. Met Vlap daarbij heb je een prima aanvalstrio. De combinatie Lammers-Vlap functioneerde eerder al heel goed bij Heerenveen. Dat aanvoerder Van Wolfswinkel op de bank komt, is dan maar zo", besluit Kieft.

Opinie: Was het een fout van Oosting om niet te beginnen met Steijn, of was het een logische keuze om met Van Wolfswinkel op tien te beginnen? Laat het weten in de reacties.

Plaats reactie

666

30 reacties

Henkiedeije +1496

Helemaal met Wim kieft eens ,was weer heel
Matig de eerste helft heeft ook met de opstelling te maken

17-08-2024 13:49

Mallorca +1903

Ik vond het onbegrijpelijk dat Oosting niet had gekozen voor Steijn en Ltaief in de beginopstelling, ik wis niet wat ik zag, Oostings beginopstelling was fout, terechte analyse van Kieft. Het is precies zoals Kieft zei, toen Oosting zijn fout herstelde was het al te laat alhoewel Steijn nog dicht bij de 4-3 kwam.
Ik geloof zeker dat wanneer Oosting voor een startopstelling had gekozen met Steijn en Ltaief, dat Twente een andere kans had gehad.

17-08-2024 12:56

MaxFcT +2167

100% fout van Oosting. Vlap hoort op 10, en VW en Lammers horen niet samen te spelen. En Stijn moet altijd spelen. Terechte analyse van Kieft

17-08-2024 11:41

TrotsopTwente +15789

Grotendeels mee eens!

17-08-2024 20:51

Maz +3714

Twente heeft daar überhaupt een luxe probleem, alle posities zijn dubbel bezet met gelijkwaardige spelers. Gezien de europese tour is dat een voordeel, maar voor de competitie moet je steeds spelers teleurstellen.
Misschien, zoals veel topclubs doen, een andere basis voor europese en bekerwedstrijden.

17-08-2024 11:34

Twente053 +61

Het was niet gek dat oosting begon met Van wolfswinkel ipv Steijn, Ricky zit altijd kort op de man wat zorgt voor druk waardoor de rest druk kan uitvoeren en je zo de tegenstander tot een fout dwingt, wat we in Salzburg zagen van Steijn was dat ie altijd te laat was en de tegenstanders op het middenveld liet voetballen waardoor de verdediging druk opzich kreeg en daar ging het fout.

17-08-2024 10:57

MaxFcT +2167

Niet mee eens. VW

17-08-2024 11:42

MaxFcT +2167

VW zet geen druk, dat kan ie niet meer belopen

17-08-2024 11:42

Twente053 +61

Wat ik eigenlijk daarmee probeerde te zeggen was dat VW kort op ze man zit die daardoor geen tijd gunde zoals Steijn dat wel deed bij Salzburg en wat je bij vlap en VW ziet is dat ze er alles aan doen om die bal terug te veroveren althans tegen Salzburg dan tot nu toe iets wat Steijn niet of niet vaak doet.

17-08-2024 11:45

Hallie +9577

Het grote probleem bij Oosting is dat hij bepaalde spelers er niet naast wil zetten. Vorig seizoen is de tandem Sadilek-Eiting niet serieus geprobeerd, omdat Kjolo het zo aardig deed. Je ontneemt dan de kans om het team te verbeteren. Kjolo is in feite de stand in voor Sadilek. Nu krijg je dezelfde problemen met Vlap en Van Wolfswinkel. Hij durft/wil ze er niet uithalen en daarmee komt FC Twente niet vooruit.

17-08-2024 10:30

Niko +3823

Wim kieft slaat de spijker op zijn kop zeggen ze wel eens. Maar hij heeft helemaal gelijk. Waarom Daan Rots op 10 zetten in wedstrijden, terwijl je veel betere spelers hebt voor die plaats . Daarbij komt dat de rechter wing dan matiger gaat worden en bij mooi voetbal zijn vleugelspelers van zeer groot belang. Steeds maar wisselen: conclusie : spelers raken uit vorm. Zie Kjolo, Eiting, Steyn e.d.

17-08-2024 10:04

Ronald70 +2579

Qua vleugelspelers klopt je verhaal, maar hij heeft over Steijn of van Wolfswinkel achter Lammers.
We hebben echte vleugelaanvallers nodig die de achterlijn kunnen halen en voorzetten geven.

17-08-2024 10:50

FcTwentesupporteruitAssen +13134

Steijn of van Wolfswinkel maakt niet zoveel uit. Als Oosting maar start met echte vleugelspelers. Als de backs er dan regelmatig overheen komen, zullen beide spelers in scoringspositie komen.

17-08-2024 10:04

Marcel +360

De beste stuurlui staan aan wal. Als kieft zo goed was dan was hij wel trainer geworden

17-08-2024 09:56

Niko +3823

Maar hij heeft wel verstand van voetbal!

17-08-2024 10:08

Ronald70 +2579

Ik vond van Wolfswinkel achter Lammers geen verkeerde keuze, maar ik had Vlap niet op linksbuiten gezet, maar onze trainer blijft hardleers en eigenwijs

17-08-2024 09:42

TrotsopTwente +15789

Ja, stront eigenwijs!

17-08-2024 20:53

ALpje +8139

Kieft zijn mening is niet zaligmakend
Weet als buitenstaander niet veel van wat er bij Twente gebeurd.
Laat hij zich maar beperken tot het leveren van commentaar op zijn clubje Ajakkes.
Of op een ander clubje uit de Randstad regio.

17-08-2024 09:30

kabert +6368

Nou zoveel onzin zegt kieft helemaal niet,als je dominant wilt zijn moet jezeker mat vleugels spelen en mensen uit vorm niet opstellen.
Dat hebben we de 2e helft gezien.
Dus ja oosting is verkeerd begonnen.
Maar ook hij moet wennen aan een hoger niveau.
Maar heb vetrouwen in oosting .

17-08-2024 10:10

Alex +432

Zin in vandaag. Verwacht twee diepe buiten spelers met Lammers in de spits. Met een middenveld van Steijn, Vlap en Eiting. Denk dat er dan genoeg aanvallende intenties nu inzitten.

17-08-2024 09:28

Vak317 +5679

Mer diepe buitenspelers bedoel je v bergen en ltaief

17-08-2024 09:37

Lubje +28009

Ik begreep de keuze wel om Steijn op de bank te laten. Hij had nog geen knikker geraakt tot nu toe en met name in het meevoetballen komt hij duidelijk tekort. Oké, in de zestien blijft hij een gevaarlijk mannetje.

17-08-2024 09:27

Vak317 +5679

Hij zet Rots toch ook niet op de bank die seizoen nog helemaal geen bijdrage gehad

17-08-2024 09:37

Lubje +28009

Klopt, Rots bakt er tot nu toe ook niet veel van. Maar hij blijft wel z’n verdedigende taken uitvoeren en dat doet Steijn absoluut niet.

17-08-2024 11:49

Vak317 +5679

Dan let jij in het stadion niet goed op nr 3 salzburg was 2 wedstrijden gevaarlijk ook de back van NEC was gevaarlijk(verdonk)en ik zie Steijn toch regelmatig meeverdedigen tot eigen 16 metergebied

17-08-2024 15:01

Lubje +28009

Jij je gelijk hoor, ik zie het anders!👍

17-08-2024 16:33

Henk.T +246

Steijn mist gewoon snelheid en laat veel te makkelijk zijn tegenstander lopen, daarom snap ik de keuze van oosting heel goed

17-08-2024 09:15
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties