Eerste elftal

FC Twente startte vaker matig in succesvolle seizoenen

FC Twente startte vaker matig in succesvolle seizoenen

FC Twente is matig aan het seizoen begonnen. De Tukkers pakten in de eerste negen eredivisiewedstrijden nog maar vijftien punten. Het contrast is groot met vorig seizoen, toen de ploeg maar liefst 22 punten behaalde in de eerste negen duels. Het is echter niet normaal dat FC Twente zo goed aan het seizoen begint. De laatste jaren hebben we vaker matige seizoenstarten gezien.

Seizoen Punten na 9 duels Punten na 34 duels % punten gepakt in eerste 9 duels  Puntengemiddelde na 9 duels t.o.v. na 34 duels
2019-2020 12 27 (na 26 duels, corona) 44% na 35% van de duels 1,33 vs 1,04
2020-2021 18 41 44% na 26% van de duels 2,00 vs 1,21
2021-2022 15 68 22% na 26% van de duels 1,67 vs 2,00
2022-2023 16 64 25% na 26% van de duels 1,78 vs 1,88
2023-2024 22 69 32% na 26% van de duels 2,44 vs 2,03
2024-2025 15 ? ? 1,67 vs ?

2019-2020 was het seizoen dat FC Twente prima begon onder trainer Gonzalo García García, maar uiteindelijk moest vrezen voor degradatie. Corona voorkwam destijds misschien wel de degradatie. Een seizoen later begon FC Twente uitstekend onder de nieuwe trainer Ron Jans, maar ook toen was het verval groot. Maar liefst 44 procent van de punten werd destijds gepakt in de eerste negen wedstrijden, waarna slechts 26 procent van de duels erop zit.

Daarna zien we dat FC Twente in de eerste negen wedstrijden van het seizoen onderpresteerde. In het seizoen 2021-2022, toen spelers als Lars Unnerstall, Robin Pröpper, Michal Sadílek, Michel Vlap en Ricky van Wolfswinkel naar Enschede kwamen en FC Twente vierde werd, begon de ploeg eigenlijk helemaal niet zo super. Net als nu had FC Twente toen vijftien punten na negen duels. Het puntengemiddelde van 1,67 werd later in het seizoen sterk verhoogd naar maar liefst 2,00.

Ook in het seizoen 2022-2023 was de start niet rooskleurig. Er werden zestien punten gepakt in de eerste negen wedstrijden. Ook toen werd het puntengemiddelde later in het seizoen hoger (van 1,78 naar uiteindelijk 1,88). Vorig seizoen kende FC Twente een geweldige start met 22 punten uit negen wedstrijden. Dat gemiddelde werd natuurlijk niet volgehouden.

Natuurlijk heeft elk seizoen zijn eigen verhaal. Vorig seizoen kende FC Twente bijvoorbeeld een veel makkelijkere competitiestart dan dit seizoen. Maar om te zeggen dat FC Twente kansloos is om de top vijf te halen, is nog veel te voorbarig. De laatste jaren hebben we gezien dat een matige competitiestart later in het seizoen nog gecompenseerd kan worden.

Opinie: Op welke plaats denk jij dat FC Twente dit seizoen gaat eindigen? Laat het weten in de reacties.

Plaats reactie

666

29 reacties

Alibabba50 +1235

3de mits er 2 buitenspelers bijgehaald worden met scorend vermogen.. Nu hebben we qua doelpunten gezien lamme vleugels

21-10-2024 13:15

TrotsopTwente +7155

Inderdaad!

22-10-2024 06:28

Niko +2895

Al die statistieken zeggen me niets. Het is de combinatie trainer versus elftal. In mijn ogen is de trainer te zacht en te lief voor dit team. Hij moet harder optreden. Spelers die niet presteren en te slap zijn op de bank ermee.

21-10-2024 13:06

FcTwentesupporteruitAssen +7556

Fc Twente is op dit moment niet beter.

21-10-2024 11:55

Gait52 +898

Hou eens op met die goedpraterij.
Zoveel punten verspelen is dramatisch slecht voor een club als twente.

21-10-2024 11:08

Niko +2895

Indien de inzet zo blijft dan middenmoot. Straks als de Europese wedstrijden afgelopen zijn dan zulke zien gaan ze strijden maar dan is het te laat.

21-10-2024 10:03

RanzouNL +952

Je hebt geen fatsoenlijke buitenspelers waardoor er geen goede aanvoer naar de spits komt en waardoor je geen kansen benut. Daardoor eindig je 5-8 ipv je dit jaar voor plek 2-3 had kunnen spelen. Dit mag je de technische staf echt wel verwijten. Nu verbloemt Steijn nog het aantal goals deels, maar daar kun je ook niet van verwachten dat hij elke wedstrijd die goal blijft maken die gaat ook zijn slechte periode hebben waardoor je het rendement nog meer gaan voelen.

21-10-2024 09:49

TrotsopTwente +7155

Je hebt gelijk, maar Lammers levert niet! Heeft behalve een half seizoen bij Utrecht nog nooit veel laten zien!

21-10-2024 10:13

Epi4ever +7210

Niks aan de hand dus???

21-10-2024 09:19

1953 +2134

Nu 9 wedstrijden gespeeld .Nemen we de ranglijst erbij heeft de fc de onderste 4 clubs gehad 15 16 17 18 en de nr 12..En toch al 12 punten verspeeld.Dan mag je spreken van een prestatie

21-10-2024 09:10

Bart.d +1112

6e plaats meer zit er niet in. Misschien beker succes.

21-10-2024 08:15

Raika +9035

Oosting houdt te vaak vast aan zijn ideeën, soms onbegrijpelijk voor ons supporters, bv dat Vlap steeds linksbuiten moest spelen, nu over het gebruik van Van Bergen en Ltaief, wat er ook gebeurt, in de winterstop moeten er twee buitenspelers bij komen.

21-10-2024 07:53

FCT1965 +9165

We zijn derde geworden met Vlap op links, wissels als Rots en Kjolo in de basis, een geblesseerde Smal en Boadu en een half fitte een daarna ontslagen Brenet. Ja, het was vrij kut allemaal. Derde plek was een regelrechte schande.

Zesde plek is idd even kut maar het seizoen is nog lang niet voorbij. Het geroemde AZ staat vlak voor ons. We zijn geen top drie club maar een subtopper.. Blijkbaar is iedereen vergeten dat we vorig seizoen tien miljoen hebben afgelost op de lening. Oja, die schuld is er ook nog. Paar jaar geleden KKD. Ook alweer vergeten? Beetje rustig doen allemaal.

21-10-2024 08:02

Raika +9035

Ben jij voor het gemak ook vergeten dat wij de derde plaats ook wel te danken aan het falen van Az en Ajax?

21-10-2024 08:56

FCT1965 +9165

Tegen zoveel nuance kan ik niet op.

21-10-2024 10:04

TrotsopTwente +7155

Juist en niet omdat Twente zo goed was! Op een paar wedstrijden na heeft Twente het vorig seizoen ook geen mooi voetbal laten zien, hetgeen Oosting wel vele malen heeft beloofd!

21-10-2024 10:16

TrotsopTwente +7155

Dat zeggen velen al sinds de zomer, maar die eigenwijze Bruggink wil dat niet!

21-10-2024 10:14

daslekker +7536

Het gaat er niet om hoe goed of slecht er begonnen is in vergelijking met andere seizoenen.
Alleen dit seizoen telt nu.
Twente laat teveel punten liggen omdat het niet effectief genoeg is.
Dat is een structureel iets wat komt door de filosofie die de club naleeft.
Zolang daar niet van afgeweken wordt, zal Twente niet verder groeien of stijgen in niveau.

Sterkhouders worden verkocht en niet gelijkwaardig vervangen.
De lege plekken die daardoor onstaan moeten worden ingevuld door spelers uit eigen gelederen die groeien door de ruimte die is ontstaan.
Op het moment dat ze zelf een sterkhouder worden, worden ook zij verkocht.
Zo ontstijgt de club nooit een bepaald niveau en zo worden bepaalde problemen binnen de selectie in een seizoen altijd doorgegeven aan de selectie van het volgende seizoen.

Die vicieuze cirkel kan doorbroken worden door af te wijken van de filosofie.
Sterkhouders zo lang mogelijk vasthouden en vervangen door minstens gelijkwaardige spelers.
Niet steeds van onderen naar boven doorschuiven maar een mix waarin jong talent gestimuleerd wordt door "topspelers".
Creativiteit en eigen initiatief belonen, zodat spelers op zoek gaan naar die individuele kans en altijd spelen voor het collectief!

21-10-2024 07:49

TrotsopTwente +7155

Zo is het precies!

21-10-2024 10:17

Youngred +3150

Je hebt gewoon geen buitenspelers zijn allemaal slecht niveau Willem 2. Mogen van mij allemaal vertrekken en graag ook is allemaal kut

Je mist een goede ervaren Centrale Verdediger.

Bruns komt er wel maar staat te vaak verkeerd (jeugdigheid).

Unnerstall maakt een fout kan inderdaad gebeuren heeft zoveel punten gepakt voor ons dat ik noet ga lopen zeiken op hem , maar wel kappen met dat passen achterin naar hem.

Onze TD is gierig en zei dat de selectie het wel aan kan.

Zie bijvoorbeeld Vito van Crooij was Transfervrij scoort voor NEC afgelopen weekend...

21-10-2024 07:21

losserseglanerbrugger +3019

En dan vergeet je Lammers nog. Wat valt die mij tegen zeg.

21-10-2024 07:37

TrotsopTwente +7155

Ja, is een luie speler en een luie spits!

21-10-2024 07:43

Youngred +3150

@losserseglanerbrugger die was ik helemaal vergeten!! Die is ja ook onzichtbaar.

Had veel liever boadu of die parrot gehad 😬

21-10-2024 08:41

dewegwijzer +91

Een geld uitgevende TD hebben we ook al eens gehad. Dat was ook geen garantie op kwaliteit en succes.

Je mist nu al het hele seizoen de kwaliteit van Sadilek.

21-10-2024 07:57

Youngred +3150

@dewegwijzer ik ben fan van sadilek maar dit middenveld staat vrij goed , de enige optie lijkt mij om 4-2-2-2 zonder buitenspelers te gaan spelen in deze formatie.
Unnerstall, Salah Eddine , Bruns , Hilgers , van Rooij , middenvelders 2 controleurs Eiting en Sadilek , Aanvallende Middenvelders Vlap en Regeer die in balbezit een vrije rol nemen , en Spitsen Steijn en Lammers waar steijn een vrije rol neemt om te lopen waar hij wil.

21-10-2024 08:46

TrotsopTwente +7155

Dat kan allemaal wel zo zijn maar Twente heeft dit seizoen t/m heden onnodig puntenverlies geleden tegen clubs die onder Twente stonden en dus niet tegen de topclubs! Die cijfers van het verleden zullen allemaal wel waar zijn maar daar kopen we niets voor! Het is een feit dat we op de ranglijst afglijden en de doelstelling van bovenaan in de subtop eindigen op deze manier niet gaan halen!

21-10-2024 07:11
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties