Eerste elftal

Dijkstra haalt uit: "Ongeveer alsof FC Twente aan Nazi-Duitsland een speler verkoopt"

Dijkstra haalt uit: "Ongeveer alsof FC Twente aan Nazi-Duitsland een speler verkoopt"

Binnen FC Twente heeft men getwijfeld of de club Manfred Ugalde vanuit moreel oogpunt wel zou moeten verkopen aan het Russische Spartak Moskou. Uiteindelijk heeft de Raad van Commissarissen besloten de transfer door te laten gaan, omdat het niet verantwoord was om het enorme bedrag van vijftien miljoen euro - inclusief twee miljoen euro aan haalbare toekomstige bonussen - te laten liggen.

Frank Evenblij en FC Twente-supporter Erik Dijkstra zijn in Bureau Sport Podcast van NPO Radio 1 uiterst kritisch op FC Twente. "Ik vond de reactie van Joseph Oosting wel mooi", begint Dijkstra. "Hij werd aangepakt door Valentijn Driessen, die - terecht - heel kritisch is op die transfer. Oosting kan natuurlijk ook niet alles zeggen, hij is gewoon trainer van de club, maar hij zei: 'Ik zou het niet gedaan hebben. Ik heb tegen Ugalde gezegd: wacht nou tot de zomer, dan komt er ook een mooie club voor jou, ik had het zelf niet gedaan.'"

"Valentijn bleef daarop duwen, duwen, duwen. 'Het is jouw werkgever', 'Keur je dat dan niet af?' en dit en dat. Maar je voelde aan alles dat Oosting het eigenlijk ook verschrikkelijk vindt", aldus Dijkstra. Frank Evenblij snapt dat. "Het is ook echt verschrikkelijk. Ik was het echt roerend eens met de column van Thijs Zonneveld in het AD." Dijkstra is het daarmee eens. "Ik ook, absoluut, honderd procent."

Evenblij gaat verder met een harde uitspraak. "Het is alsof je een speler verkoopt aan Nazi-Duitsland, bij wijze van spreken. Het klinkt overdreven, maar aan de andere kant: waarom niet?" Dijkstra is het eens met de vergelijking. "Het is ongeveer hetzelfde. Rusland is een heel fout land, die zijn in oorlog. Dat deugt van geen kant. Die komen met een grote zak geld en dan is FC Twente de eerste om te zeggen: 'Ja hoor, hebben we een mooie koop aan.'"

Britt de Rooij belicht de andere kant van het verhaal. "Ik ben het er helemaal mee eens. Het is natuurlijk het moraal, van: je gaat niet in zee met Rusland. Aan de andere kant hoorde ik Afellay bijvoorbeeld bij Studio Voetbal zeggen: 'Het is wel bijna veertien miljoen euro, Twente zat een paar jaar geleden nog in financiële problemen.'"

"Daar gaat het niet om!", reageert Evenblij. "Je hebt toch nog ergens principes?! Je hebt principes, maar bij veertien miljoen is het dan misschien toch de moeite waard. Wat is dat nou voor gelul?" Dijkstra staat achter zijn collega. "Dat is waar. Als het 1,4 miljoen was, hadden ze gezegd: 'Dat vinden we te weinig, we doen geen zaken met Rusland.'"

"Het zijn allemaal principes totdat zo'n club, dat geldt ook voor FC Twente, geen geld meer heeft", aldus Dijkstra. "Dan staan ze bij de gemeente weer de hand omhoog te houden. Dan is het weer met zijn allen naar de raadszaal en moet de gemeenteraad weer zoveel geld geven aan zo'n club. Dat is bij Twente ook allemaal gebeurd. Maar als er dan een stel Russen zijn met een grote zak geld, is het: hup, verkoop maar, dikke strik eromheen en klaar."

Vervolgens komt Evenblij weer aan het woord. "Weet je wat er ook zo zonde aan is? FC Twente komt echt van heel ver. Heel Nederland vond Twente een kutclub en die verdienden eigenlijk te degraderen. Bijna heel Nederland haatte die club omdat het zo mis is gegaan en de gemeente er inderdaad voor moest opdraaien."

"Ze zijn uiteindelijk gedegradeerd, komen terug en doen het hartstikke goed. Ze doen het op dit moment fantastisch met een relatief laag budget. Dat is voor het imago van de club dat je echt denkt: wauw! Ik dacht echt: ik vind Twente best wel een coole club. Dat vind ik echt. Met die aanhang, man man man. Met zo weinig budget zo dat neerzetten, met een sympathieke trainer. Zoiets maakt dan een hoop kapot", vindt Evenblij.

Dijkstra reageert. "Ik ben het met je eens, Frank. Ik hou van FC Twente, het is mijn club, maar ik vind dit ook gewoon klote. Ik snap ook wel hoe het daar gegaan is. Heel officieel via de regels geldt de sanctie niet voor Spartak Moskou, maar in de basis verkoop je een speler voor heel veel geld aan een fout land, een foute club en aan dingen die gewoon niet deugen."

Evenblij snapt niet dat Ugalde überhaupt zelf wil gaan. "Ik vind het van Manfred zelf een rare keuze." Dijkstra: "Dat vind ik ook, maar die moet zijn eigen keuze maken. Hij heeft waarschijnlijk ook gedacht: ik verdien zoveel geld, daar kan ik mijn familie, kinderen en weet ik veel wat mee onderhouden. Ze hebben bij de club, en dat geloof ik ook, echt geprobeerd, van: doe het niet. Maar hij wilde met alle geweld. Maar ik vind toch dat de club het niet had moeten doen. De club had moeten zeggen: 'Wij doen het niet.'"

Evenblij blijft het een rare keuze van Ugalde vinden. "Die Ugalde is echt een geweldige speler. Er was echt een andere prachtige club voor hem voorbijgekomen." De Rooij bedenkt ineens wat over de sportieve ambities van FC Twente. "Verschieten ze hun kruit nu ook niet een beetje door halverwege het seizoen zo'n speler te verkopen? Ze staan derde. Dan heb je wel een van je topspelers weg en verspeel je misschien ook een kans."

Dijkstra relativeert. "Ze hebben Ricky van Wolfswinkel nog achter de hand. Dat is een geweldige spits. Ze zijn ook bezig met Boadu, vind ik ook een geweldige spits. Dat komt allemaal wel goed, maar het is een principekwestie. Ik vond het ook kut dat Ajax op een gegeven moment doodleuk op trainingskamp ging naar Qatar. Dan kun je je ook afvragen: moet dat nou? Wijnaldum gaat ineens in Saudi-Arabië voetballen, daar vinden wij ook wat van", besluit Dijkstra.

Plaats reactie

666

41 reacties

Willy.V +2113

Import Amsterdammer lult mooi met die westerlingen mee zou nooit weer in dat stadion willen komen nep glanebrugger

30-01-2024 12:43

Toon.V +535

Rusland of geen Rusland ik heb me keet lekker warm me he goedkope gas ut Rusland

30-01-2024 09:10

ikke +691

Wat een dikke mongool die dijkstra,

meteen persona non grata wat mij betreft, nooit meer binnenlaten bij Twene

30-01-2024 04:07

vandekraan +859

Ook nooit meer binnen laten, FCT voor altijd of niet

29-01-2024 22:44

JoepMeloen +2017

Wat een dwazen. Wonen zeker in Amsterdam?
En wij hoeven helemaal niet dat van die bijdehande figuren uit het westen Twente zogenaamd ineens een coole club vinden. Opgedonderd met je kutnaam en je grote bek. Evenblij, pfff...

29-01-2024 21:04

Spira +1902

Hij mag toch gewoon deze mening hebben, als je het er nu eens mee bent of niet. En die linkse grachtengordelkliek opmerkingen is ook wel erg makkelijk. Ik twijfel niet aan zijn liefde voor FCT.

29-01-2024 20:31

TrotsopTwente +6845

Nog twee debielen!!!

29-01-2024 18:48

MaxFcT +1341

Die Dijkstra is echt zo'n eng links grachtengordel-mannetje geworden die anderen ff zegt hoe het moet. Een eng nannetje. Lever snel je jaarkaart in jochie en neem er eentje van 020, daar hebben ze meer types als jij. Jij past niet meer bij ons

29-01-2024 18:38

arno +10981

Dat dijkstra met deze uitspraken zich nog supporter durft te noemen we weten allemaal waar we weg komen of is dit voorgekauwd door bepaalde mensen tenslotte woont hij nu in het westen.
we gaan ook allemaal met het vliegtuig op vakantie ook niet goed voor het milieu daar vinden we ook allemaal wat van en zo zijn er nog vele dingen.

29-01-2024 18:37

Eefke.B +5514

Oprotten Dijkstra waar was de kritiek toen Feyenoord betaalde voor Guus Til, en n die Shimanski is ook naar Feyenoord gegaan. En je kunt ook zeggen we hebben geld uit Rusland gehaald kan dat niet meer gebruikt worden in de oorlog. En Israël is toch ook in oorlog? Cherry naar NEC??? Nee het is Twente weer die ze moeten hebben flikker toch op allemaal huichelaars, en DIJKSTRA LEVER JE JAAR KAART IN IDIOOT MET JE LINKSE ZOOTJE DAAR!!!! Nepper

29-01-2024 17:55

Henkiedeije +1027

Helemaal
Met je eens stelletje moraal ridders zullen ook
Wel op Timmermans hebben gestemd ook zo’n huichelaar

29-01-2024 18:45

Youngred +3060

Je haalt me de woorden uit de mond , helemaal gelijk heb je

30-01-2024 00:08

Ikkerikketikke +1832

Slecht onderbouwd, gebaseerd op niets. Twente had geen keuze, Ugalde wel. De politiek is er voor verantwoordelijk om die club en/of eigenaar op de zwarte lijst te plaatsen, niet Twente. PSV ging Twente voor door van Spartak een speler te kopen voor 3 mljn. Zonder problemen.

29-01-2024 17:44

rwest91 +1755

Had hij over 3 jaar voor 4/5 miljoen of transfervrij de deur uitgelopen en we geen geld zouden hebben voor een nieuwe spits dan hoor je hier iedereen.. waarvoor zit die Rvc er??? 15 miljoen, daar hadden we 3/4 spelers voor kunnen halen.. nu zitten we met een selectie vlak voor het seizoen wat nog maar 13 spelers heeft.. blablablabla, VANGEN die 15 miljoen! Er zijn tal van Nederlandse bedrijven die actief zijn in Rusland en die bedrijven sponsoren toevallig heel wat voetbalclubs, Twente is niet de enige club dit seizoen die handeld met clubs uit Rusland.. dus inderdaad heeft affelay volkomen gelijk! Hou op met de moraalridder uit te hangen.. 😒

29-01-2024 17:31

Ronald70 +2078

Ja eens met Evenblij en Dijkstra.
Er was in de zomer een club gekomen waar hij sportief gezien beter af was geweest. Hij past denk ik veel beter in een Spaanse, Portugese of Italiaanse competitie.
Ik ben bang voor hem dat zijn carrière naar de klote gaat, maar hij kiest er zelf voor.

Waarom moest Zerrouki wel wachten en meneer Ugalde niet?

Het gaat om het geld en hij zal het voor zijn familie in Costa Rica goed willen je hebben en voor zichzelf, maar er was echt een mooie club gekomen en dan was hij ook nog wel wat stukken beter geworden.

Ben bang dat het zijn ontwikkeling niet ten goede komt

29-01-2024 16:48

rwest91 +1755

Nou ik zou je uitleggen waarom dit anders is, feyenoord is een club uit Rotterdam, Moskou ligt in Rusland.. dus dat is een andere competitie! 😮‍💨 en dit gaat over 15miljoen euro.. niet over de 5 miljoen die Feyenoord eerst wou betalen en niet het gewenste bedrag..

29-01-2024 17:39

Ronald70 +2078

Haha, je hoeft mij niet uit te leggen wat waar ligt, kerel.
Geld opent kennelijk alle wegen. Van het zomer was er een goede aanbieding gekomen en had je meer kans op Champions League gehad.

Kans is nu kleiner al hoop ik alsnog dat we het halen.

29-01-2024 19:18

rwest91 +1755

Lees je bericht fe terug KEREL! je vraagt waarom zerouki moest wachten 🤣🤣🤣LOL 🤣🤣🤣

30-01-2024 01:23

Enschede2 +1627

Nee niet "geld opent alle wegen", lees nog even terug wat hij net zei voor je reageert, feyenoord was een concurrent ten tijde van zerrouki, spartak niet.. Daarnaast was dit transferbedrag 3 keer zo groot en heeft twente schulden om af te betalen.. Dat is het hele eiereten, dat is de reden dat beide situaties onvergelijkbaar zijn

30-01-2024 01:36

rwest91 +1755

KEREL ZIE JE NIET DAT HIJ GEEN UITLEG NODIG HEEFT!!! Of wel?🤔🤣🤣🤣

30-01-2024 03:59

rwest91 +1755

Jomanda hier had al een bod van 15 miljoen klaar liggen voor de zomer.. man man man had dat nu eerder gezegd… weg cl 🤣🤣🤣

30-01-2024 04:01

Hendrikus +22

Zerrouky is een speler die gewoon doorging met voetballen. Ugalde melde zich direct ziek toen hij nee kreeg van Arnold en Jan. Hij zou dus nog maar weinig spelen in de rest van het seizoen. Dat is slecht voor zijn verkoopwaarde en dus voor Ugalde zelf.

29-01-2024 18:59

Paul66 +2112

Ik had van Dijkstra iets meer inlevingsvermogen verwacht... gemiste kans.

29-01-2024 16:41

rwest91 +1755

Ik zie trouwens dat Swinkels (bavaria) ook nog steeds actief is in Rusland, De bierbrouwer heeft overeenkomsten met PSV, sc Heerenveen, NAC Breda, Roda JC, SBV Vitesse en Helmond Sport. Oh oh oh tis alsof heel Nederland bij de nsb zit 🤣🫣

29-01-2024 16:19

Steem +2389

Wat een goedkope reactie van deze rooie jongens. Zie mij eens zuiver zijn!
Waar blijft hun verontwaardiging jegens het tennis, het boksen, het judo, de Olympische spelen, enz....
Het gaat hier over een speler uit een bananen republiek, die naar Maslov eerst de monden van de familie moet vullen en die niets heeft met politiek. In 4,5 jaar meer dan 10 miljoen gaan verdienen en daar dan nee tegen zeggen?
In het voetbal zijn we al heellang de weg kwijt met transfersommen, die over de 100 miljoen gaan en salarissen bij topclubs van 10 miljoen en meer. De Fifa die in bedenkelijke landen toernooien organiseert en dan moet FC TWENTE een daad stellen?
Frank en Erik wat zal de voetbalwereld hiervan van slag raken!

29-01-2024 16:05

Paulie +120

Dijkstra is toch ook voor het geld naar Amsterdam vertrokken……..Tuurlijk vinden we hier wat van en moet iedereen zijn zegje doen.We moeten niet in een keer de moraalridders uithangen…..Met een speler die weg wil en zich ziek meld? Een bedrag van 15 mlj.Wat wil je dan….Met Zerrouki is het wel gelukt om hem over te halen, om nog even te blijven.Hoor ik niemand meer over…..Volgende week gaat het weer over, de var , scheids, vuurwerk etc. Hoort allemaal bij de huidige tijd😎

29-01-2024 16:03

Liverbird +10566

Laten we het nu aub over voetbal hebben. Onze concurrenten laten dit weekend punten liggen en wij gaan hoop ik revanche nemen op rkc.

29-01-2024 16:03

Ronald70 +2078

Ik hoop en ga er vanuit dat ze nu toch een keer scherp zullen zijn

29-01-2024 16:50

Riks.t +2623

Zo zo . Ook een duit in het zakje gedaan !!Blijf jij de komende tijd maar lekker in het westen. Doei 🙋‍♀️

29-01-2024 15:58

Marcie74 +1005

Woke NL loopt helemaal leeg.

Go woke go broke

29-01-2024 15:42

Lubje +25035

Oeverloos gezwam zo langzamerhand ! We weten het nu wel!

29-01-2024 15:39

rwest91 +1755

Er zijn toch wel meer spelers gehaald door clubs uit landen die Rusland steunen of geen sancties willen tegen dit land? Noem een belic bijvoorbeeld, die komt bij partizan weg (Servië) wat Weigerde sancties tegen Rusland te ondernemen.. en Larsen van nec komt toch ook bij een Russische club weg.. daarnaast heeft een affelay ook wel een punt dan moet je ook geen spelers meer uit een zandbak halen of uit Israël.. moet je eens voor de gein kijken hoeveel spelers daar dit seizoen zijn weg gehaald.

29-01-2024 15:39

Enschede2 +1627

Klopt en dat gebeurde heel vaak, was bijna aan de orde van de dag, nazi duitsland heeft ook de olympische spelen gehouden destijds, gooien we die nu ook in de ban? Ik rij ook in een volkswagen, de overheid draait ook op IBM computers, en Dijkstra heeft vast weleens zijn vrouw wat van Chanel gekocht, moeten we ons daar dan nu ook voor schamen?

29-01-2024 15:34

Eerem +3322

Laat die linkse opgewonden standjes lekker gaan emigreren of zo. Wat interesseert het mij nou wat die mislukte wielrenner en die dikke Evenblij er van vinden. Heel Nederland had voorheen een hekel aan FC Twente, zegt hij ook nog. Ha ha, nou dikke vetnek, dat viel reuze mee hoor. Je moet geen stemming maken en dingen verzinnen.

29-01-2024 15:26

Hallie +7671

Valt me vies tegen van deze heren. De enigen die het tot op heden snappen, zijn Affelay en Vermeulen.

29-01-2024 15:18

TiTaTukker +226

Ik ga nieteens de moeite nemen om dit artikel af te lezen, wat een onzin!

29-01-2024 15:14

daslekker +7411

Onzin? Omdat ze een andere mening hebben dan jij?

29-01-2024 15:25

WankingWombat +1183

Blijkbaar willen sommigen alleen bevestigd worden door Vermeulen en Afellay dat dit goed was. Ik ben het volkomen eens met Dijkstra en Evenblij. Bij Spartak lachen ze zich de ballen uit de broek dat ze bij zo’n decadent westers clubje toch weer een leuke speler hebben gehaald voor een grote hand roebels. En als ik het goed begrijp hadden Bruggink en Streuer hier ook grote moeite mee. Dat pleit voor hun in ieder geval.

29-01-2024 15:37

rwest91 +1755

Noooh kan me nog herinneren hoe hij stond te huilen voor de grolschveste toen twente failliet was.. en nu komt er eindelijk een zak geld binnen.. staat hij vooraan om te zeggen dat het is alsof we handelen met de nazis. Vind dit wel erg ver gaan.. deze club is van LUKOIL daar staan ook nog steeds tankstations van in nederland.. dus kan me voorstellen dat mensen dit wel ietsjes onzin vinden haha😜

29-01-2024 16:33

rwest91 +1755

LOL🤣🤣🤣

29-01-2024 17:15
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties