Eerste elftal

Besiktas-supporters boycotten wedstrijd tegen FC Twente

Besiktas-supporters boycotten wedstrijd tegen FC Twente

De supportersgroep Çarşı Berlin heeft besloten om de allesbeslissende Europa League-wedstrijd tegen FC Twente te boycotten. Dit heeft de fanatieke supportersgroep vanavond kenbaar gemaakt via de socialmediakanalen. Ze zijn boos op het feit dat er slechts 600 kaarten beschikbaar zijn gesteld voor het uitvak en dat de supporters verplicht vanuit Apeldoorn onder politiebegeleiding met bussen naar het uitvak worden gebracht. Hieronder het statement van Çarşı Berlin.

"De UEFA en het management van rivaliserende teams hebben ervoor gezorgd dat Besiktas-supporters werden geweerd tegen Maccabi Haifa en Lyon uit. Datzelfde scenario probeerde de UEFA voor komende donderdag te realiseren."

"Eerst wilden ze geen Besiktas-fans en daarna boden ze minder kaarten ruim onder de capaciteit van het uitvak. Daarnaast hebben ze besloten om de supporters van Besiktas 80 kilometer verderop te laten wachten en met bussen naar de wedstrijd te brengen. Zo'n behandeling verdienen de Besiktas-supporters niet. Wij als Çarşı Berlin laten dan ook weten dat we niet op de tribune zullen zitten en er geen evenement zal worden georganiseerd."

Inmiddels hebben ook de supportersgroepen Avrupa Kartalları en Beşiktaş Antipati Grubu een soortgelijk statement geplaatst. Ook zij zijn donderdag niet van de partij.

Plaats reactie

666

42 reacties

daslekker +9869

Turkse voetbalsupporters zijn zeer gepassioneerde supporters. Persoonlijk vind ik dat eigenlijk wel mooi om te zien en mee te maken.
Zo wordt een voetbalwedstrijd een echt evenement waar naar uitgekeken kan worden.

Maar in Nederland zijn we niet gewend aan dit soort supporters. En wat we niet kennen, motten we niet!

En zoals altijd gaat het ook hier weer om hetzelfde probleem
De excessen, vandalen en rotzooi trappers.
Die willen we buiten het stadion houden.
Maar moeten daar de goede supporters weer onder lijden en voor gestraft worden?
Sportieve rivaliteit op de tribunes geven het voetbal een extra dimensie en zou eigenlijk, mits goed begeleid, gesteund moeten worden.
Maar inplaats daarvan heerst er angst en wantrouwen.

Volgens mij begint het, zoals altijd, met goede communicatie ipv bij voorbaat groepen uitsluiten.
De vooroordelen vliegen heen en weer en niemand bewaart de rust.
Op deze manier wordt er kwaad bloed gekweekt voordat er ook maar iets gebeurt is.
Dat geeft dan weer voeding aan allerlei ongewenste partijen.

De berichten van mensen die haat verspreiden en discrimineren, zijn ook hier weer te lezen.
En juist deze mensen moeten we niet in onze samenleving willen!
Zij maken het voetbal kapit!
En zo loopt de situatie steeds verder uit de hand.

En nogmaals; een goede oplossing begint met goede communicatie.
Hebben de partijen waar het om gaat ooit met elkaar om de tafel gezeten en grieven, bezwaren en wensen besproken?

Het gaat hier niet om de wedstrijd Besiktas - FC Twente, maar het probleem is veel groter.
Er wordt wel veel gepraat maar meestal over- inplaats van met elkaar.
Zo worden besluiten genomen die gebaseerd zijn op aannames en vooroordelen.

Laat de clubs, de UEFA en Supportersverenigingen met elkaar, voor een wedstrijd, of een toernooi, open en respectvol, met elkaar in gesprek gaan en veel ellende kan en zal voorkomen worden!

27-01-2025 02:42

rene_boumeester +2191

Mooi toch kunnen wij veilig in onze Grolsch Veste plaatsnemen.Uitvak gebruiken voor onze fans geweldig toch.Komt steeds dichterbij lijkt mij geen uitfans meer.

26-01-2025 16:30

Ronald.v +2426

Word het in ieder geval een stuk rustiger.

26-01-2025 15:17

TrotsopTwente +17599

Inderdaad! Graag of helemaal niet!

26-01-2025 15:22

eric +1182

Is Jannes al uitgenodigd voor Donderdag?

26-01-2025 14:26

Epi4ever +13499

Ik was nog niet op dat idee gekomen, maar geweldig initiatief van deze Turkse supporters. Ik ga ze echt niet missen, hopelijk hun club wel.

26-01-2025 12:40

Paul66 +3899

Laat de lange arm van Erdogan lekker in Berlijn blijven. Zijn nog zat supporters over die wel kunnen en als ze zich gedragen zijn ze welkom.

26-01-2025 12:01

Ozeph-Joosting +203

Çarşı en Erdogan zijn geen vriendjes. Die supporters groep heeft o.a. in 2013 en grote rol gespeeld tijdens de anti-Erdoghan protesten.

Heb je nog meer kortzichtige xenofobische retoriek?

26-01-2025 12:39

Paul66 +3899

Als dat zo is waarom communiceren ze dan uitsluitend in het Turks? Ik dacht dat ze uit Berlijn kwamen....maar ik zal wel te kortzichtig zijn...

26-01-2025 19:12

JoepMeloen +3252

Ik mag hopen dat wanneer je met een groep in het buitenland wonende Twente fans bij elkaar komt je ook lekker Twents mag lullen. Of moet het dan ineens in het Engels of Duuts?
Het zullen allemaal Turken zijn. Behalve ons aller Ijsbeer zijn bijna alle turken in Europa ook alleen fan van een turkse club, ipv de plaatselijke trots.

26-01-2025 23:36

Apeldoorn +5243

Dan doet de club zoveel moeite voor de fans en nou laten zij de club kei hard vallen

26-01-2025 11:37

Catchem +1686

Lekker rustig toch

26-01-2025 08:16

nw5gywzfmm +1998

Mooi, gooi dat uitvak maar los voor Twente.

26-01-2025 07:13

jos_willemsen +2632

Ik sta hier een beetje dubbel in. Natuurlijk zou er bij iedere wedstrijd uitpubliek aanwezig moeten kunnen zijn, maar het is net zo natuurlijk dat je je dan ook als gast gedraagt.
Helaas zit daar het probleem en meent een deel van de supporters ( ongeacht welke club dus ook de onze) dat zij de richtlijnen mogen bepalen. Vuurwerk moet kunnen, vandalisme moet kunnen, vechten moet kunnen en zo kun je nog even door gaan. Het is die groep die het voor anderen kapot maakt. Het zijn vaak diezelfde personen die hun beklag doen als ze niet naar uitwedstrijden mogen. Laat die personen eens in de spiegel kijken en zich bewust worden dat zij de raddraaiers zijn. Het gaat om voetbal en niet om wie de sterkster knokploeg op de been kan brengen.
Ik ben tegen collectief straffen en vraag me af waarom de clubs nog steeds aangeven niet in beeld te hebben waar het probleem zit ( als het goed is kennen ze hun aanhang van haver tot gort).
Waar ik ook dubbel in sta is het meten met 2 maten. Over de wedstrijd van FC Twente Besiktas wordt moeilijk gedaan omdat de uitsupporters niet welkom zijn ( nu dan 600 supporters), maar waarom is het bij al die andere Europese wedstrijden dan geen probleem als de uitsupporters geweigerd worden?

26-01-2025 07:01

grolsch420 +1231

Regels en restricties instellen zorgen juist voor haat en provocaties, ze moeten gewoon iedereen toelaten en het faciliteren want de charme gaat anders snel van het voetbal af. De sfeer en rivaliteit die fanatieke supporters in het uitvak met zich meebrengen hoort er gewoon bij en mag niet verdwijnen.

26-01-2025 00:26

Danny +1384

Mee eens, maar daar staat wel tegenover dat de uitsupporters zich moeten gedragen. Kunnen ze dat niet dan mogen ze van mij best aanpassingen doorvoeren. Dat dit haat als gevolg heeft en gezien wordt als provocatie komt voornamelijk omdat veel van die supporters te dom zijn om de situatie te kunnen relativeren. Hun eigen acties hebben gevolgen, dan moet je niet zeiken over die gevolgen, maar je gedrag aanpassen.

26-01-2025 07:51

marcel_moekotte +4358

Jaja. Heizeldrama in 1985 meegemaakt?
Sinds die tijd zijn regels juist aangescherpt en uitgebreid. Haat en provocatie is er al zolang het voetbal bestaat. En je mag rustig stellen dat de vaste supporters kernen die ook de uitwedstrijden bezoeken veelal de ergste onrust en trammelant veroorzaken.
En bij internationale wedstrijden zijn er zelfs vaak knokploegen bij aanwezig die er niets te zoeken hebben. Ze zijn niet van de thuisclub maar ook niet van de uitclub.
Het zijn groepen die gewoon op uit zijn om te knokken en de boel kort en klein te slaan.
De Besiktas supporters mogen blij zijn dat ze überhaupt alsnog mogen komen.
En willen ze niet onder deze voorwaarden? Dan blijf je toch weg!

26-01-2025 17:35

Spira +3139

Man man wees gewoon gastvrij, en organiseer wat zo blijven we altijd het lelijke kleine eendje wat niet in Europa kan voetballen, omdat we uitsupporters eigenlijk niet kunnen ontvangen.

Voetbal is ook voor de uitsupporters!

26-01-2025 00:22

joudevoshaar +46

Prima blijft het toch mooi rustig kans laten liggen super

25-01-2025 23:33

JoepMeloen +3252

Zonde en begrijpelijk natuurlijk. Aan de andere kant; het blijven kutturken. Messentrekkers, en bereid ze te gebruiken.

25-01-2025 23:22

FCT1965 +11536

Pas op anders krijg je Anja op je dak.

25-01-2025 23:35

StevenBos +4297

Lekker generaliseren van achter je schermpje. Goed bezig, vent.

26-01-2025 08:58

JoepMeloen +3252

Heb je hem weer, onze moraalridder.

Ja natuurlijk post ik van achter m'n schermpje, of moet je nu ineens een brief naar de webbeheerder sturen?

26-01-2025 14:20

Apeldoorn +5243

Ja joh hebben ze een supporters vereniging uit berlijn dan zou ik ook boycotten eerste 80 km verder rijden en dan onder begeleiding weer terug.
Er zullen er nog wel genoeg wel komen

25-01-2025 23:08

Yvon +1963

Eindelijk eens een goed bedluit van de UEFA

25-01-2025 23:02

WankingWombat +2422

Opengooien voor Twente supporters dan maar?

25-01-2025 22:50

marcel_moekotte +4358

Dat is zeer gevaarlijk! Stel dat ze alleen zeggen dat ze niet komen maar dan toch uiteindelijk voor de poort staan,? Dan heb je pas echt een probleem !
Gewoon leeg uitvak. Geen probleem.

26-01-2025 17:39

Raika +14380

Ik ben erblij van, alleen maar gunstig voor ons en geen trammelant

25-01-2025 22:49

Roy.O +369

Graag of helemaal niet. Auf wiedersehen!

25-01-2025 22:46

Tukkertje65 +1344

Goed van Besiktas! Het slaat natuurlijk ook nergens op wat hier gebeurd. Uitsupporters zijn geen criminelen.

25-01-2025 22:37

Danny +1384

T zijn ook niet bepaald kerkgangers

25-01-2025 22:39

EppieDorst +80

Ik gok moskee gangers.

25-01-2025 22:43

Wim.H +3415

O nee? Opsodemietrten met det volk!
Ajuu

25-01-2025 23:15

RaceFace +5186

Iets met ervaring van voorgaande wedstrijden, wel jammer. Had zelf graag een fanatiek uitvak gezien, is lekker en goed voor de sfeer.

25-01-2025 22:35

grot +2083

Mooi dan blijft het in iedergeval mooi rustig.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen supporters van besiktas komen.

25-01-2025 22:35

imeryth_dunser +25

Precies, alleen die drie supportersgroepen komen niet.

26-01-2025 22:59

poiuyseore +93

Eerst zeiken dat je niet mag komen, om vervolgens niet te komen🤣

25-01-2025 22:35

Tukker19652010 +211

Meer thuiskaarten?

25-01-2025 22:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties